Předmět seznamuje studenty s problematikou vzdělávání žáků/studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní základní a střední školy. Cílem je osvojit si kompetence inkluzivního pedagoga, který se bude orientovat v platné legislativě a bude schopen vytvořit inkluzivní prostředí ve třídě s využitím podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Hlavní témata - osnova:
1. Speciální pedagogika jako vědní obor (cíle, systém, terminologie, metody, vývoj oboru)
2. Rodina a dítě se zdravotním postižením
3. Inkluze v kontextu společenských změn u nás i v zahraničí
4. Legislativa v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
5. Legislativa v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
6. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením
7. Systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR
8. Poradenský systém v ČR, jednotlivé poradenské instituce a jejich úkoly, možnosti spolupráce s mimoškolními organizacemi (sociální systém, státní správa a samospráva, nevládní organizace).
9. Stupně podpůrných opatření a jejich realizace v praxi
10. Tvorba plánu pedagogické podpory a individuálního vzdělávacího plánu, úloha učitele v tomto procesu. Rozbor konkrétních příkladů z praxe.
11. Tvorba plánu pedagogické podpory a individuálního vzdělávacího plánu, úloha učitele v tomto procesu. Rozbor konkrétních příkladů z praxe.
12. Profil/kompetence inkluzivního pedagoga.
13. Prezentace studentských prací, diskuze
- Teacher: Markéta Hujerová
- Teacher: Milada Macháčková
- Teacher: Boris Titzl
- Teacher: Jitka Vítová