Předmět seznamuje studenty s problematikou vzdělávání žáků/studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní základní a střední školy. Cílem je osvojit si kompetence inkluzivního pedagoga, který se bude orientovat v platné legislativě a bude schopen vytvořit inkluzivní prostředí ve třídě s využitím podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Hlavní témata - osnova: 1. Speciální pedagogika jako vědní obor (cíle, systém, terminologie, metody, vývoj oboru) 2. Rodina a dítě se zdravotním postižením 3. Inkluze v kontextu společenských změn u nás i v zahraničí 4. Legislativa v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 5. Legislativa v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 6. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením 7. Systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR 8. Poradenský systém v ČR, jednotlivé poradenské instituce a jejich úkoly, možnosti spolupráce s mimoškolními organizacemi (sociální systém, státní správa a samospráva, nevládní organizace). 9. Stupně podpůrných opatření a jejich realizace v praxi 10. Tvorba plánu pedagogické podpory a individuálního vzdělávacího plánu, úloha učitele v tomto procesu. Rozbor konkrétních příkladů z praxe. 11. Tvorba plánu pedagogické podpory a individuálního vzdělávacího plánu, úloha učitele v tomto procesu. Rozbor konkrétních příkladů z praxe. 12. Profil/kompetence inkluzivního pedagoga. 13. Prezentace studentských prací, diskuze