Cílem předmětu je předložit otázku po zdrojích evropské civilizace a po jejich povaze. Poukazuje na duchovní charakter kořenů, ze kterých Evropa vyrůstá a představuje vklad řeckého myšlení, židovsko-křesťanské tradice a vědecko-technické revoluce pro evropskou kulturu.
Získané znalosti a způsobilosti:
Osnova předmětu
2. Otázka po kořenech Evropy a její duchovní povaze
3. Platónův přínos k hledání evropské "ústavy" kritérium věrnosti ontologické a axiologické "ústavě" (konstituci) člověka
4. Spekulativní mentalita Řecka jako základ evropské kultury
5. Řecká racionalita jako základ vědy
6. Objev člověka a péče o duši
7. Biblický antropocentrismus a pojetí člověka jako "obrazu Božího"
8. Křesťanské pojetí člověka člověk jako "Boží dítě" a osoba
9. Důsledky pojetí člověka jako osoby pro společenský život
10. Strukturální souvislost pojmu člověka jako osoby s pojetím Boha jako osoby
11. Novověká idea vědy a rizika scientismu
12. Analogie mezi vědou a psanou kulturou v novověku – riziko odtržení kultury psaného slova od svých teoretických východisek
Literatura
Studijní pomůcka vypracována zejména podle:
REALE, G. Kulturní a duchovní kořeny Evropy. Brno: CDK, 2005.
Je třeba upozornit, že mnohé pasáže pomůcky parafrázují nebo citují vybrané části uvedeného zdroje (s ohledem na didaktický charakter pomůcky však na tato místa odkazujeme pouze nepřímo prostřednictvím seznamu literatury v závěru jednotlivých kapitol). Studenty upozorňujeme, že tato studijní pomůcka je výukovým materiálem nikoliv odborným psaným sdělením. V seminárních či kvalifikačních pracích je tak třeba odkazovat na originální zdroje, ze kterých pomůcka vychází a které pomáhá identifikovat.
Základní studijní literatura:
REALE, G. Kulturní a duchovní kořeny Evropy. Brno: CDK, 2005.
GUARDINI, R. Konec novověku. Praha: Vyšehrad, 1992.
VRÁNA, K. Společný evropský dům. Svitavy: Trinitas, 2001.
Lukacs, John. Na konci věku. Praha: Academia, 2009, s. 13–38.
Další doporučená literatura:
AUMANN, J. Křesťanská spiritualita v katolické tradici. Praha: Karolinum, 2000.
ELIADE, M. Dějiny náboženského myšlení II. Praha: OIKOYMENH, 1996.
ELIADE, M. Dějiny náboženského myšlení III. Praha: OIKOYMENH, 1997.
GUARDINI, R. Our World – Today and Tomorrow. In KUEHN, H. R. (ed.). The Essential Guardini. Chicago 1997, pp. 14–49.
PELIKAN, J: Jesus through the centuries: his place in the history of culture. New Haven: Yale University Press, 1985.
HEER, F. Evropské duchovní dějiny. Praha: Vyšehrad, 200.
PATOČKA, J. Evropa a doba poevropská. Praha: NLN, 1992.
PATOČKA, J. Platón a Evropa. Praha: Filosofia, 2007.
RATZINGER, J. Evropa: její základy dnes a zítra. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2005.
REALE, G. Platón. Praha: OIKOYMENH, 2005.
Požadavky na ukončení předmětu
Přednášky propojené s diskusí a samostudium s pomocí studijní opory směřují k reflexivnímu přístupu k problematice, který je studenty rozvíjen také prostřednictvím vytvoření myšlenkových osnov k jednotlivým okruhům. Zkouška je tak zaměřena nejen na ověření znalostí, ale i dovedností tvůrčím způsobem problematiku promýšlet a vstoupit s ní do dialogu.
K ukončení předmětu je požadováno také studium knihy G. Realeho Kulturní a duchovní kořeny Evropy (doložené alespoň stručným písemným záznamem).
- Enseignant: Jan Hojda
- Enseignant: Petr Macek
- Enseignant: Jan Hojda
- Enseignant: Jan Hojda
- Enseignant: Jan Hojda
- Enseignant: Jan Hojda