Cílem předmětu je předložit otázku po zdrojích evropské civilizace a po jejich povaze. Poukazuje na duchovní charakter kořenů, ze kterých Evropa vyrůstá a představuje vklad řeckého myšlení, židovsko-křesťanské tradice a vědecko-technické revoluce pro evropskou kulturu.

 

Získané znalosti a způsobilosti:

Student by měl být způsobilý interpretovat otázku dialogu kultur ve světle duchovních základů evropské civilizace, tak jak byly utvářeny interakcí řecké teoretické mentality, křesťanského důrazu na důstojnost lidské osoby a moderního vědecko-technického či přirozenoprávního myšlení.

 

Osnova předmětu

 

1.      Výzva krize

2.      Otázka po kořenech Evropy a její duchovní povaze

3.      Platónův přínos k hledání evropské "ústavy" kritérium věrnosti ontologické a axiologické "ústavě" (konstituci) člověka

4.      Spekulativní mentalita Řecka jako základ evropské kultury

5.      Řecká racionalita jako základ vědy

6.      Objev člověka a péče o duši

7.      Biblický antropocentrismus a pojetí člověka jako "obrazu Božího"

8.      Křesťanské pojetí člověka člověk jako "Boží dítě" a osoba

9.      Důsledky pojetí člověka jako osoby pro společenský život

10.  Strukturální souvislost pojmu člověka jako osoby s pojetím Boha jako osoby

11.  Novověká idea vědy a rizika scientismu

12.  Analogie mezi vědou a psanou kulturou v novověku – riziko odtržení kultury psaného slova od svých teoretických východisek

Literatura

Studijní pomůcka vypracována zejména podle:

REALE, G. Kulturní a duchovní kořeny Evropy. Brno: CDK, 2005.

Je třeba upozornit, že mnohé pasáže pomůcky parafrázují nebo citují vybrané části uvedeného zdroje (s ohledem na didaktický charakter pomůcky však na tato místa odkazujeme pouze nepřímo prostřednictvím seznamu literatury v závěru jednotlivých kapitol). Studenty upozorňujeme, že tato studijní pomůcka je výukovým materiálem nikoliv odborným psaným sdělením. V seminárních či kvalifikačních pracích je tak třeba odkazovat na originální zdroje, ze kterých pomůcka vychází a které pomáhá identifikovat.

 

 

Základní studijní literatura:

REALE, G. Kulturní a duchovní kořeny Evropy. Brno: CDK, 2005.

GUARDINI, R. Konec novověku. Praha: Vyšehrad, 1992.

VRÁNA, K. Společný evropský dům. Svitavy: Trinitas, 2001.

Lukacs, John. Na konci věku. Praha: Academia, 2009, s. 13–38.

 

Další doporučená literatura:

AUMANN, J. Křesťanská spiritualita v katolické tradici. Praha: Karolinum, 2000.

ELIADE, M. Dějiny náboženského myšlení II. Praha: OIKOYMENH, 1996.

ELIADE, M. Dějiny náboženského myšlení III. Praha: OIKOYMENH, 1997.

GUARDINI, R. Our World – Today and Tomorrow. In KUEHN, H. R. (ed.). The Essential Guardini. Chicago 1997, pp. 14–49.

PELIKAN, J: Jesus through the centuries: his place in the history of culture. New Haven: Yale University Press, 1985.

HEER, F. Evropské duchovní dějiny. Praha: Vyšehrad, 200. 

PATOČKA, J. Evropa a doba poevropská. Praha: NLN, 1992.

PATOČKA, J. Platón a Evropa. Praha: Filosofia, 2007. 

RATZINGER, J. Evropa: její základy dnes a zítra. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2005.

REALE, G. Platón. Praha: OIKOYMENH, 2005. 

 

Požadavky na ukončení předmětu

 

Přednášky propojené s diskusí a samostudium s pomocí studijní opory směřují k reflexivnímu přístupu k problematice, který je studenty rozvíjen také prostřednictvím vytvoření myšlenkových osnov k jednotlivým okruhům. Zkouška je tak zaměřena nejen na ověření znalostí, ale i dovedností tvůrčím způsobem problematiku promýšlet a vstoupit s ní do dialogu.

K ukončení předmětu je požadováno také studium knihy G. Realeho Kulturní a duchovní kořeny Evropy (doložené alespoň stručným písemným záznamem).

Předmět zprostředkovává základní porozumění teologii jakožto součásti univerzitního vzdělávání. Podává nástin toho, v čem spočívá podstata teologie, jaký je její hlavní zájem a jaké jsou její úkoly. Upozorňuje též na dějinný rozměr teologie. Seznamuje se základními předpoklady teologického poznání, s jednotlivými prameny, ke kterým se obrací sluch víry a s principy teologické práce o oblasti intelektu víry. Cílem předmětu je zprostředkovat základní epistemologická a metodologická východiska teologie.
Dogmatická teologie zkoumá vnitřní souvislost a návaznost různých výpovědí víry, které vycházejí ze zjevení Boha jako Otce Ježíše Krista a ze zjevení Krista jako jeho Syna. Je uspořádaným a metodickým výkladem skutečnosti sebesdílení Trojjediného Boha člověku. Ve své páté části se předmět věnuje teologické nauce o původu a určení člověka Bohem (teologická antropologie) a nauce o milosti. Cílem předmětu je: a) student by měl být schopen postihnout základy teologické antropologie a nastínit, jak se tajemství lidské existence vyjasňuje ve světle trinitární lásky zjevené v Ježíši Kristu b) student by měl být schopen postihnout základy nauky o milosti, tj. systematicky reflektovat víru ve svobodný příklon Boha k člověku a v povolání lidské osoby k životnímu společenství v Duchu svatém