Předmět je koncipován jako uvedení do pedagogického myšlení a základních témat teorie a praxe edukace se zřetelem k dalším pedagogickým disciplínám studijního oboru a jako východisko k edukačnímu pojetí prevence sociálních deviací. Cílem předmětu je osvojení základní pedagogické terminologie a souvislostí a vytvoření dovedností aplikovat vědomosti při hodnocení a řešení výchovných situací.
1. Pedagogika jako vědní obor
• Co je to pedagogika? – Jaké jsou hlavní oblasti pedagogiky? Jak pedagogika sou-visí s jinými vědními obory?
• Struktura pedagogiky – Co všechno pedagogika obnáší? Teorie, praxe, metody.
• Vztah mezi pedagogikou a společností – Jak pedagogika ovlivňuje náš život, vzdělání a růst jedinců?
• Aktuální trendy v pedagogice – Jak se vyučuje v 21. století, nové přístupy ve vzdělávání.
2. Výchova jako základní fenomén pedagogiky
• Co znamená výchova? – Co to znamená vychovávat? Jaký je rozdíl mezi výchovou a vzděláváním?
• Edukace – Co je to edukace a jak se liší od běžného učení?
• Výchova a formativní činitelé – Jaké faktory ovlivňují výchovu (rodina, škola, spo-lečnost)?
3. Cíle výchovy – úvod do pedagogické teleologie
• Proč máme cíle výchovy? – Jaké jsou cíle pedagogiky a výchovy v dnešním světě?
• Cíle a hodnoty – Jaké hodnoty a dovednosti chceme, aby si studenti osvojili?
4. Obsah výchovy
• Co vše zahrnuje výchova? – Jaký obsah by měla výchova mít? Co se děti mají nau-čit?
• Praktické příklady – Jak učit základní hodnoty a dovednosti, jako je empatie, spo-lupráce, odpovědnost?
5. Aktéři procesu výchovy
• Kdo se podílí na výchově? – Vychovatelé (učitelé, rodiče) a vychovávaní (děti, do-spívající).
• Jaké typy vychovatelů existují? – Jak se liší přístupy vychovatelů (učitelů)?
• Vztah mezi vychovávajícím a vychovávaným – Jak by měl vypadat ideální vztah učitel–žák?
6. Prostředky výchovy
• Jaké nástroje můžeme použít při výchově? – Různé metody, pomůcky, technolo-gie, prostředí.
• Jak zvolit správné prostředky pro různé děti? – Jak přizpůsobit prostředky vý-chovy různým věkovým skupinám?
7. Metody výchovy
• Co jsou metody výchovy? – Jaké metody existují (přednášky, diskuse, hra, projek-ty)?
• Jak používat různé metody efektivně? – Jak metody přizpůsobit dětem a mladým lidem v různých situacích?
• Interaktivní metody – Jak využít diskuse, skupinové práce, role-playing ve výuce?
8. Institucionalizace výchovy: škola a školská soustava
• Co je školství a jak funguje? – Jaké jsou hlavní role školy a její složky?
• Různé typy škol a institucí – Co všechno je součástí školské soustavy v ČR?
9. Vývoj pedagogického myšlení
• Jak se vyvíjela pedagogika v historii? – Od starověku po současnost.
• Význam pedagogických osobností – Kdo byli hlavní pedagogové a co změnili (např. Komenský, Piaget)?
10. Jan Amos Komenský a jeho pedagogický odkaz
• Komenský – zakladatel moderní pedagogiky – Jaké byly jeho hlavní myšlenky?
• Jak jeho myšlenky ovlivnily dnešní školství?
11. Vývoj školské soustavy a edukačních institucí na našem území
• Jak se vyvíjela školská soustava v ČR? – Klíčové milníky ve vývoji školství.
• Současná školská soustava – Jak dnes fungují školy a školky?
12. Alternativní přístupy k edukaci; alternativní školy
• Co jsou alternativní školy? – Jaké jsou rozdíly mezi tradičním a alternativním škol-stvím?
• Alternativní přístupy – Montessori, Waldorf, projektové vyučování.
13. Aktuální témata pedagogické teorie a edukační praxe
• Pedagogika ve 21. století – Jaké jsou současné výzvy ve školství?
• Vzdělávání v digitální éře – Jaké jsou výhody a nevýhody online výuky, kyberšika-na, digitální závislosti.
14. Inkluze a rovnost ve vzdělávání
• Co je inkluze? – Jak můžeme podporovat děti s různými schopnostmi?
• Jak vytvořit rovné příležitosti pro všechny děti?
15. Výchova v krizových situacích a trauma-informed přístup
• Jak podpořit děti po traumatických zážitcích? – Úvod do přístupu, který respek-tuje vliv traumat na výchovu.
• Jak rozpoznat trauma u dětí? – Praktická cvičení na rozpoznání příznaků trauma-tizace a reakce.
16. Výchova a prevence rizikového chování
• Prevence závislostí a kriminality – Jak pedagogika pomáhá předcházet těmto problémům?
• Praktické techniky pro prevenci – Jak komunikovat o rizicích s dětmi?
17. Pedagogika pro digitální generaci
• Využívání technologií ve výuce – Jak mohou technologie zlepšit výuku?
• Bezpečné používání technologií – Jak učit děti bezpečně používat internet a so-ciální média?
18. Sociální pedagogika a komunitní práce
• Co je sociální pedagogika? – Jak může pedagogika pomoci v rámci komunitní práce?
• Komunitní projekty pro děti a mládež – Jak podporovat děti z rizikových pro-středí prostřednictvím komunitních aktivit?
19. Pedagogika pro práci s dospělými
• Vzdělávání dospělých v neziskovém sektoru – Jaké jsou specifika práce s dospě-lými, kteří zažívají sociální problémy?
• Motivace dospělých k učení – Jak motivovat dospělé k celoživotnímu vzdělávání?
20. Psychické zdraví ve výchově
• Podpora psychického zdraví u dětí – Jak rozpoznat příznaky stresu a úzkosti u dětí?
• Techniky pro podporu well-being – Jak učit děti o emocích a jejich zvládání?
- Učitel: Dana Schejbalová