Předmět je koncipován jako úvod do pedagogického myšlení a základních témat teorie a praxe edukace se zřetelem k dalším pedagogickým disciplínám studijního oboru a jako východisko k edukačnímu pojetí prevence sociálních deviací. Cílem předmětu je osvojení základní pedagogické terminologie a souvislostí a vytvoření dovedností aplikovat vědomosti při hodnocení a řešení výchovných situací.

1. Pedagogika jako vědní obor
•    Co je to pedagogika? – Jaké jsou hlavní oblasti pedagogiky? Jak pedagogika sou-visí s jinými vědními obory?
•    Struktura pedagogiky – Co všechno pedagogika obnáší? Teorie, praxe, metody.
•    Vztah mezi pedagogikou a společností – Jak pedagogika ovlivňuje náš život, vzdělání a růst jedinců?
•    Aktuální trendy v pedagogice – Jak se vyučuje v 21. století, nové přístupy ve vzdělávání.
2. Výchova jako základní fenomén pedagogiky
•    Co znamená výchova? – Co to znamená vychovávat? Jaký je rozdíl mezi výchovou a vzděláváním?
•    Edukace – Co je to edukace a jak se liší od běžného učení?
•    Výchova a formativní činitelé – Jaké faktory ovlivňují výchovu (rodina, škola, spo-lečnost)?
3. Cíle výchovy – úvod do pedagogické teleologie
•    Proč máme cíle výchovy? – Jaké jsou cíle pedagogiky a výchovy v dnešním světě?
•    Cíle a hodnoty – Jaké hodnoty a dovednosti chceme, aby si studenti osvojili?
4. Obsah výchovy
•    Co vše zahrnuje výchova? – Jaký obsah by měla výchova mít? Co se děti mají nau-čit?
•    Praktické příklady – Jak učit základní hodnoty a dovednosti, jako je empatie, spo-lupráce, odpovědnost?
5. Aktéři procesu výchovy
•    Kdo se podílí na výchově? – Vychovatelé (učitelé, rodiče) a vychovávaní (děti, do-spívající).
•    Jaké typy vychovatelů existují? – Jak se liší přístupy vychovatelů (učitelů)?
•    Vztah mezi vychovávajícím a vychovávaným – Jak by měl vypadat ideální vztah učitel–žák?
6. Prostředky výchovy
•    Jaké nástroje můžeme použít při výchově? – Různé metody, pomůcky, technolo-gie, prostředí.
•    Jak zvolit správné prostředky pro různé děti? – Jak přizpůsobit prostředky vý-chovy různým věkovým skupinám?
7. Metody výchovy
•    Co jsou metody výchovy? – Jaké metody existují (přednášky, diskuse, hra, projek-ty)?
•    Jak používat různé metody efektivně? – Jak metody přizpůsobit dětem a mladým lidem v různých situacích?
•    Interaktivní metody – Jak využít diskuse, skupinové práce, role-playing ve výuce?
8. Institucionalizace výchovy: škola a školská soustava
•    Co je školství a jak funguje? – Jaké jsou hlavní role školy a její složky?
•    Různé typy škol a institucí – Co všechno je součástí školské soustavy v ČR?
9. Vývoj pedagogického myšlení
•    Jak se vyvíjela pedagogika v historii? – Od starověku po současnost.
•    Význam pedagogických osobností – Kdo byli hlavní pedagogové a co změnili (např. Komenský, Piaget)?
10. Jan Amos Komenský a jeho pedagogický odkaz
•    Komenský – zakladatel moderní pedagogiky – Jaké byly jeho hlavní myšlenky?
•    Jak jeho myšlenky ovlivnily dnešní školství?
11. Vývoj školské soustavy a edukačních institucí na našem území
•    Jak se vyvíjela školská soustava v ČR? – Klíčové milníky ve vývoji školství.
•    Současná školská soustava – Jak dnes fungují školy a školky?
12. Alternativní přístupy k edukaci; alternativní školy
•    Co jsou alternativní školy? – Jaké jsou rozdíly mezi tradičním a alternativním škol-stvím?
•    Alternativní přístupy – Montessori, Waldorf, projektové vyučování.
13. Aktuální témata pedagogické teorie a edukační praxe
•    Pedagogika ve 21. století – Jaké jsou současné výzvy ve školství?
•    Vzdělávání v digitální éře – Jaké jsou výhody a nevýhody online výuky, kyberšika-na, digitální závislosti.
14. Inkluze a rovnost ve vzdělávání
•    Co je inkluze? – Jak můžeme podporovat děti s různými schopnostmi?
•    Jak vytvořit rovné příležitosti pro všechny děti?
15. Výchova v krizových situacích a trauma-informed přístup
•    Jak podpořit děti po traumatických zážitcích? – Úvod do přístupu, který respek-tuje vliv traumat na výchovu.
•    Jak rozpoznat trauma u dětí? – Praktická cvičení na rozpoznání příznaků trauma-tizace a reakce.
16. Výchova a prevence rizikového chování
•    Prevence závislostí a kriminality – Jak pedagogika pomáhá předcházet těmto problémům?
•    Praktické techniky pro prevenci – Jak komunikovat o rizicích s dětmi?
17. Pedagogika pro digitální generaci
•    Využívání technologií ve výuce – Jak mohou technologie zlepšit výuku?
•    Bezpečné používání technologií – Jak učit děti bezpečně používat internet a so-ciální média?
18. Sociální pedagogika a komunitní práce
•    Co je sociální pedagogika? – Jak může pedagogika pomoci v rámci komunitní práce?
•    Komunitní projekty pro děti a mládež – Jak podporovat děti z rizikových pro-středí prostřednictvím komunitních aktivit?
19. Pedagogika pro práci s dospělými
•    Vzdělávání dospělých v neziskovém sektoru – Jaké jsou specifika práce s dospě-lými, kteří zažívají sociální problémy?
•    Motivace dospělých k učení – Jak motivovat dospělé k celoživotnímu vzdělávání?
20. Psychické zdraví ve výchově
•    Podpora psychického zdraví u dětí – Jak rozpoznat příznaky stresu a úzkosti u dětí?
•    Techniky pro podporu well-being – Jak učit děti o emocích a jejich zvládání?