Předmět seznamuje studenty a studentky se základními filozofickými koncepty člověka, společnosti, poznání a morálky, které tvoří nezbytné zázemí pro porozumění hodnotám a principům sociální práce. Cílem je ukázat, jak filozofické koncepty důstojnosti, svobody, spravedlnosti a autonomie souvisejí s profesní praxí. Kurz rozvíjí schopnost kritické reflexe, uvědomování si předsudků a kultivaci vlastního postoje k etickým otázkám praxe. Student*ka získá vhled do sociálně-filozofické dimenze profese sociální práce, jejích etických základů a historických kontextů. Kompetence: Po absolvování kurzu by studující měli být schopni: - Reflektovat hodnoty a etické principy, na nichž je založena profese sociální práce. - Identifikovat filozofické rozměry v rozhodování a morálních dilematech praxe. - Vysvětlit klíčové filozofické přístupy k člověku a společnosti ve vztahu k důstojnosti, spravedlnosti a lidským právům. - Využít filozofickou reflexi pro hlubší porozumění klientům v jejich sociálních a kulturních kontextech. - Prokázat schopnost rozpoznat, kriticky vyhodnotit a obhájit vlastní rozhodnutí v eticky náročných situacích. Základní tematické okruhy výuky: 1. Filozofie jako disciplína (úvod) Co je filozofie a proč je důležitá pro sociální práci - Úvod do filozofie, její vztah k hodnotám a kritickému tázání - Přehled hlavních disciplín (etika, epistemologie, antropologie, politická filozofie) Základní orientace v disciplíně, porozumění hodnotovému rámci sociální práce 2. Epistemologie a filozofie poznání Kritické myšlení, kognitivní zkreslení a epistemická spravedlnost - Epistemická nespravedlnost, testy implicitních asociací Rozvoj schopnosti reflexe předsudků, rozhodovacích procesů a posuzování informací 3. Filozofická antropologie (ontologie člověka) Člověk a jeho důstojnost - filozoficko-antropologické perspektivy - Člověk jako osoba, vztah těla a duše, otázky konečnosti, utrpení, svobody - Pojetí důstojnosti a morální subjektivity 4. Historicko-antropologický přehled a filozofie společnosti Pojetí člověka a společnosti v dějinách filozofie a jejich dopad na praxi - Vývoj od antiky po současnost: individualismus, autonomie, komunitarismus, transhumanismus - Reflexe ideálů osvícenství, rovnosti, svobody, spravedlnosti Pochopení historického vývoje hodnot a filozofických základů profese 5. Etika a filozofie života Smysl života, dobrý život a vzkvétání - Aristotelés: eudaimonia, ctnosti - PERMA model (Seligman), existencialismus, logoterapie Uvažování o smyslu života, osobním rozkvětu a etické dimenzi péče 6. Aplikovaná etika a filozofie moci Zlo, konformita a odpovědnost - Arendtová: banalita zla, Kant, experimenty konformity - Odpovědnost v institucionálním prostředí Schopnost analyzovat morální selhání, autoritu, vliv systému 7. Etika, autonomie a svoboda vůle Autonomie, svoboda a rozhodování v kontextu sociální práce - Determinismus vs. svoboda, kompatibilismus, aplikace na klientské situace Etická podpora autonomie klienta, respekt k rozhodování 8. Politická filozofie a spravedlnost Spravedlnost a rovnost v sociální teorii a praxi - Teorie spravedlnosti - Distributivní a institucionální rovnost Rozvoj citlivosti pro rovnost, férovost a spravedlivé zacházení 9. Další témata dle výběru studujících Požadavky k ukončení předmětu: Aktivní účast na výuce Zpracování a prezentace zvoleného tématu - možné i jako skupinová práce.