Předmět seznamuje studenty a studentky se základními filozofickými koncepty člověka, společnosti, poznání a morálky, které tvoří nezbytné zázemí pro porozumění hodnotám a principům sociální práce. Cílem je ukázat, jak filozofické koncepty důstojnosti, svobody, spravedlnosti a autonomie souvisejí s profesní praxí. Kurz rozvíjí schopnost kritické reflexe, uvědomování si předsudků a kultivaci vlastního postoje k etickým otázkám praxe. Student*ka získá vhled do sociálně-filozofické dimenze profese sociální práce, jejích etických základů a historických kontextů.
Kompetence:
Po absolvování kurzu by studující měli být schopni:
- Reflektovat hodnoty a etické principy, na nichž je založena profese sociální práce.
- Identifikovat filozofické rozměry v rozhodování a morálních dilematech praxe.
- Vysvětlit klíčové filozofické přístupy k člověku a společnosti ve vztahu k důstojnosti, spravedlnosti a lidským právům.
- Využít filozofickou reflexi pro hlubší porozumění klientům v jejich sociálních a kulturních kontextech.
- Prokázat schopnost rozpoznat, kriticky vyhodnotit a obhájit vlastní rozhodnutí v eticky náročných situacích.
Základní tematické okruhy výuky:
1. Filozofie jako disciplína (úvod)
Co je filozofie a proč je důležitá pro sociální práci
- Úvod do filozofie, její vztah k hodnotám a kritickému tázání
- Přehled hlavních disciplín (etika, epistemologie, antropologie, politická filozofie)
Základní orientace v disciplíně, porozumění hodnotovému rámci sociální práce
2. Epistemologie a filozofie poznání
Kritické myšlení, kognitivní zkreslení a epistemická spravedlnost
- Epistemická nespravedlnost, testy implicitních asociací
Rozvoj schopnosti reflexe předsudků, rozhodovacích procesů a posuzování informací
3. Filozofická antropologie (ontologie člověka)
Člověk a jeho důstojnost - filozoficko-antropologické perspektivy
- Člověk jako osoba, vztah těla a duše, otázky konečnosti, utrpení, svobody
- Pojetí důstojnosti a morální subjektivity
4. Historicko-antropologický přehled a filozofie společnosti
Pojetí člověka a společnosti v dějinách filozofie a jejich dopad na praxi
- Vývoj od antiky po současnost: individualismus, autonomie, komunitarismus, transhumanismus
- Reflexe ideálů osvícenství, rovnosti, svobody, spravedlnosti
Pochopení historického vývoje hodnot a filozofických základů profese
5. Etika a filozofie života
Smysl života, dobrý život a vzkvétání
- Aristotelés: eudaimonia, ctnosti
- PERMA model (Seligman), existencialismus, logoterapie
Uvažování o smyslu života, osobním rozkvětu a etické dimenzi péče
6. Aplikovaná etika a filozofie moci
Zlo, konformita a odpovědnost
- Arendtová: banalita zla, Kant, experimenty konformity
- Odpovědnost v institucionálním prostředí
Schopnost analyzovat morální selhání, autoritu, vliv systému
7. Etika, autonomie a svoboda vůle
Autonomie, svoboda a rozhodování v kontextu sociální práce
- Determinismus vs. svoboda, kompatibilismus, aplikace na klientské situace
Etická podpora autonomie klienta, respekt k rozhodování
8. Politická filozofie a spravedlnost
Spravedlnost a rovnost v sociální teorii a praxi
- Teorie spravedlnosti
- Distributivní a institucionální rovnost
Rozvoj citlivosti pro rovnost, férovost a spravedlivé zacházení
9. Další témata dle výběru studujících
Požadavky k ukončení předmětu:
Aktivní účast na výuce
Zpracování a prezentace zvoleného tématu - možné i jako skupinová práce.
- Trainer/in: Hana Jermakova
- Trainer/in: Miroslav Joukl