Seminář je pomyslně rozdělen do tří fází. V úvodní části budou předmětem studia základní otázky didaktiky filozofie, na ni budou navazovat specifické problémy výuky filozofie a ve třetí fázi se budeme věnovat konkrétním technikám oborové didaktiky. Povaha semináře je interaktivní, tudíž náplň i forma jednotlivých témat bude spoludefinována přímo studujícími semináře. Plán sylabu je tedy spíše orientační, bude konkretizován s ohledem na preference a potřeby studujících. Reflektovány budou i obecnější otázky filozofie vzdělávání a jeho epistemické cíle.
I. Obecné otázky didaktiky filozofie
- Výuka filozofie na středních a základních školách; profesní příprava učitelů a jejich sebereflexe
- Epistemické ctnosti a metakognitivní strategie (průzkumná mysl) a jejich význam ve filozofickém vzdělávání
- Kurikulární dokumenty (RVP/ŠVP), učebnice a další vzdělávací zdroje (relevantní literatura, podcasty, videa, blogy, pořady aj.)
- Kompetence ve vzdělávání a oborové kompetence filozofie
- Problémově orientovaná výuka versus péče o kánon; problémy tradičního kánonu
- Konstruktivistický přístup k výuce filozofie
- Rozvoj argumentačních schopností, filozofování a filozofického přemýšlení
II. Specifické problémy výuky filozofie
- Koncepty filozofického přemýšlení v ČR: neosókratovské rozhovory, kritické myšlení, filozofie pro děti, filozofické divadlo, dialogické vyučování, badatelská výuka atd.
- Jak učit kontroverzní témata, jak se vyrovnat se studentským relativismem, well being ve vzdělávání
- Výstupy výuky filozofie, hodnocení a jeho kritéria (bias a noise v práci vyučujících, problematika využívání AI)
III. Konkrétní techniky a metody výuky filozofie
- Debaty a diskuse; facilitace a moderování jako specifická technika; otázka debatních lig
- Význam a využití myšlenkových experimentů ve výuce filozofie
- Metody kritického myšlení
- Práce s médii ve filozofické výuce (filozofické texty, filmy, digitální média, beletrie)
- Aplikace vybraných modelů filozofování a filozofického přemýšlení
Kritéria plnění semináře:
Od studujících se očekává aktivní účast na semináři. Seminář je založen na široké diskuzi nad nabízenými tématy, která předpokládá obeznámenost studujících se zadanými texty ? domácí příprava je proto nezbytnou součástí práce v semináři.
Zápočet bude udělen na základě realizace výstupu / lektorské minipraxe v rámci společné hodiny. Součástí seminární práce je také reflexe a poskytování poučené zpětné vazby k výstupům kolegů a kolegyň.
- Trainer/in: Hana Jermakova
- Trainer/in: Michal Rigel