Seminář je pomyslně rozdělen do tří fází. V úvodní části budou předmětem studia základní otázky didaktiky filozofie, na ni budou navazovat specifické problémy výuky filozofie a ve třetí fázi se budeme věnovat konkrétním technikám oborové didaktiky. Povaha semináře je interaktivní, tudíž náplň i forma jednotlivých témat bude spoludefinována přímo studujícími semináře. Plán sylabu je tedy spíše orientační, bude konkretizován s ohledem na preference a potřeby studujících. Reflektovány budou i obecnější otázky filozofie vzdělávání a jeho epistemické cíle. I. Obecné otázky didaktiky filozofie - Výuka filozofie na středních a základních školách; profesní příprava učitelů a jejich sebereflexe - Epistemické ctnosti a metakognitivní strategie (průzkumná mysl) a jejich význam ve filozofickém vzdělávání - Kurikulární dokumenty (RVP/ŠVP), učebnice a další vzdělávací zdroje (relevantní literatura, podcasty, videa, blogy, pořady aj.) - Kompetence ve vzdělávání a oborové kompetence filozofie - Problémově orientovaná výuka versus péče o kánon; problémy tradičního kánonu - Konstruktivistický přístup k výuce filozofie - Rozvoj argumentačních schopností, filozofování a filozofického přemýšlení II. Specifické problémy výuky filozofie - Koncepty filozofického přemýšlení v ČR: neosókratovské rozhovory, kritické myšlení, filozofie pro děti, filozofické divadlo, dialogické vyučování, badatelská výuka atd. - Jak učit kontroverzní témata, jak se vyrovnat se studentským relativismem, well being ve vzdělávání - Výstupy výuky filozofie, hodnocení a jeho kritéria (bias a noise v práci vyučujících, problematika využívání AI) III. Konkrétní techniky a metody výuky filozofie - Debaty a diskuse; facilitace a moderování jako specifická technika; otázka debatních lig - Význam a využití myšlenkových experimentů ve výuce filozofie - Metody kritického myšlení - Práce s médii ve filozofické výuce (filozofické texty, filmy, digitální média, beletrie) - Aplikace vybraných modelů filozofování a filozofického přemýšlení Kritéria plnění semináře: Od studujících se očekává aktivní účast na semináři. Seminář je založen na široké diskuzi nad nabízenými tématy, která předpokládá obeznámenost studujících se zadanými texty ? domácí příprava je proto nezbytnou součástí práce v semináři. Zápočet bude udělen na základě realizace výstupu / lektorské minipraxe v rámci společné hodiny. Součástí seminární práce je také reflexe a poskytování poučené zpětné vazby k výstupům kolegů a kolegyň.