
Předmět se zaměřuje na interpretaci Platónových dialogů a pokouší se je zasadit do politické situace jejich vzniku. Stejně tak se pokouší reflektovat stav, ve kterém jsou samotné sókratovské dialogy vedeny. Tímto způsobem se kromě pokusu o porozumění zásadnímu filozofickému dílu klasických Athén nabízí možnost poodhalit autorovy intence, které mohou stát na pozadí jeho myšlení. Pro úspěšné splnění kurzu je třeba mít splněnou docházku a odevzdat jednu seminární práci v rozsahu přibližně pěti stran. 1. Úvodní hodina 2. Metodologie a historické kontexty 3. Obrana Sókrata a Euthyfrón Téma uchopitelnosti Sókrata v Platónově recepci 4. Protágorás Téma sofistiky 5. Ústava Téma spravedlnosti a ideální obce 6. Ústava Téma výchovy a degradace 7. Symposion Filozofie za zavřenými dveřmi 8. Faidros Téma kritického rozboru textu 9. Timaios Téma kosmologie 10. Gorgiás Téma rétoriky, kritického myšlení a pozice filozofie v životě člověka 11. Faidón Téma nesmrtelnosti duše a Sókratův odkaz 12. Xenofón: Obrana Sókrata Komparativní interpretace recepcí Sókratova procesu a filozofické důsledky Literatura: ? AHBEL-RAPPE, Sara a Rachana KAMTEKAR, eds. A Companion to Socrates. Chichester: Blackwell Publishing, 2009. ISBN 9781405192606. ? BALOT, Ryan Krieger. Greek Political Thought. Cornwall: Blackwell Publishing, 2006. ISBN 978-1-4051-0029-8. ? GADAMER, Hans-Georg. Idea Dobra mezi Platónem a Aristotelem. Praha: Oikúmené, 1994. ? NAILS, Debra. Agora, Academy, and the Conduct of Philosophy. Dordrecht: Springer Netherlands, 1995. ISBN 978-94-010-4068-6. doi:10.1007/978-94-011-0151-6 ? NAILS, Debra. The Trial and Death of Socrates. In: AHBEL-RAPPE, Sara a Rachana KAMTEKAR, eds. A Companion to Socrates. Oxford: Blackwell Publishing, 2009, 5 - 20. ISBN 978-1-4051-0863-8. ? RICKEN, Friedo. Antická filosofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999. Dějiny filosofie (Nakladatelství Olomouc). ? VLASTOS, Gregory. Socrates: Ironist and moral philosopher. 1. vyd. Melbourne: Cambridge university press, 1991. ? WAERDT, Paul A. V. The Socratic movement. Ithaca: Cornell University Press, 1994.
- Učitel: Ondřej Vinař