Seminář je pomyslně rozdělen do tří fází. V úvodní části budou předmětem studia základní otázky didaktiky filozofie, na ni budou navazovat specifické problémy výuky filozofie a ve třetí fázi se budeme věnovat konkrétním technikám oborové didaktiky. Povaha semináře je interaktivní, tudíž náplň i forma jednotlivých témat bude spoludefinována přímo studujícími semináře. Plán sylabu je tedy spíše orientační, bude konkretizován s ohledem na preference a potřeby studujících. I. - Výuka filozofie na SŠ a ZŠ, profesní příprava vyučujících a jejich sebereflexe - Epistemické ctnosti, metakognitivní strategie (průzkumná mysl) a jejich význam ve výuce - Kurikulární dokumenty RVP/ŠVP, příslušné části učebnic, relevantní literatura, podcasty, videa, blogy, pořady etc. - Kompetence ve vzdělávání, oborové kompetence - Problémově orientované vyučování vs. péče o kánon - Konstruktivistický přístup k výuce filozofie - Rozvoj argumentačních schopností, filozofování a filozofické přemýšlení II. - Koncepty filozofického přemýšlení v ČR: neosókratovské rozhovory, kritické myšlení, filozofie pro děti, filozofické divadlo, dialogické vyučování, badatelská výuka atd. - Jak učit kontroverzní témata, jak se vyrovnat se studentským relativismem, well being ve vzdělávání - Výstupy výuky filozofie, hodnocení a jeho kritéria (bias a noise v práci vyučujících) III. - Debaty a diskuze, studentská agora a její limity - Význam myšlenkových experimentů ve výuce filozofie - Metody kritického myšlení - Využití médií ve výuce (práce s filozofickými texty, filmy, digitálními médii, beletrií) - Vybrané modely filozofování a filozofického přemýšlení a jejich aplikace Kritéria plnění semináře: Od studujících se očekává aktivní účast na semináři. Seminář je založen na široké diskuzi nabízených témat, která počítá s obeznámeností studujících se zadanými texty. Zápočet bude udělen na základě výstup/lektorské minipraxe v rámci společné hodiny.