Cíl předmětu spočívá v seznámení studentů s kontextem fundamentálních teoretických přístupů k zaměstnanosti a národnímu hospodářství. Předmět je zahájen výkladem hlavního pojmosloví z oblasti trhu práce a politiky zaměstnanosti. Přes rozbor typů a příčin nezaměstnanosti se předmět dostává k analýze dopadů nezaměstnanosti v rovině politické, sociální a ekonomické. Je věnována pozornost ekonomickému fungování trhu práce a křivkám agregované nabídky a poptávky. Makroekonomické souvislosti nezaměstnanosti jsou prezentovány mj. na tzv. Phillipsově křivce a vztahu nezaměstnanosti a inflace. Předmět se dále věnuje též různým teoretickým interpretacím nezaměstnanosti a teoretickým způsobům jejího zvládání. V tomto ohledu zde stojí proti sobě v prvé řadě keynesiánství a klasická tržní ekonomie. 1. Makroekonomická perspektiva zaměstnanosti, pojmy nabídka a poptávka 2. Typy nezaměstnanosti 3. Míra nezaměstnanosti 4. Příčiny a důsledky nezaměstnanosti 5. Teoretické interpretace nezaměstnanosti 6. Segmentace trhu práce a různé duality pracovního trhu 7. Marginalizace a exkluze na pracovním trhu 8. Strategie nezaměstnaných, typologie nezaměstnaných 9. Politika zaměstnanosti - makropolitika, makroekonomické nástroje 10. Politika pracovního trhu - mikropolitika, nástroje politiky pracovního trhu 11. Účinky podpory v nezaměstnanosti 12. Účinky a hodnocení efektivity politik trhu práce Povinná literatura: MAREŠ, P. 1998. Nezaměstnanost jako sociální problém. 2. vyd. Praha: SLON. SAMUELSON, P. A.; NORDHAUS, W. D. 1991. Ekonomie. Praha: Svoboda. FASSMANN, M. 2007. Stínová ekonomika a práce na černo. Briggs and co., s.r.o. KUCHAŘ, P. 2007. Trh práce - sociologická analýza. Praha: Karolinum. Doporučená literatura: aktuální studie VÚPSV BROŽOVÁ, D. 2003. Společenské souvislosti trhu práce. Praha: SLON. BUCHTOVÁ, B. a kol. 2013. Nezaměstnanost. Praha: Grada. TOMEŠOVÁ BARTÁKOVÁ, H. 2009. Cesta zpátky: Návrat žen po rodičovské dovolené na trh práce v ČR. Brno: MU. UHLOVÁ, S. 2018. Hrdinové kapitalistické práce. Praha: Cosmopolis. V případě nutnosti může být výuka realizována distanční formou s využitím ICT.