Předmět seznamuje studenty především se základními pojmy ze statistiky, přibližuje výchozí metody, které se uplatňují ve statistickém šetření v sociální práci a umožňuje použít základní statistické metody při vlastním šetření (DP). Naučí studenty orientovat se a využívat základní statistické metody při vlastním šetření (závěrečná práce). Studenti se seznamují s možnostmi zpracováním získaných dat z výzkumných šetření, učí se je statisticky vyhodnotit a interpretovat, přehledně zpracovat a prezentovat s možností využití dostupných počítačových programů (Excel, NCSS). Ukázky některých statistických šetření, kdy se za určitých předpokladů statisticky testují stanovené hypotézy apod. Jedná se jednosemestrální předmět. Cílem předmětu je seznámit studenty především se základními pojmy ze statistiky, přiblížit základní metody, které se uplatňují ve statistickém šetření v sociální práci a naučit studenty umět použít základní statistické metody při vlastním šetření s využitím standardního statistického programového vybavení. 1. Pojem statistika, fáze vědeckého výzkumu, měření v sociálním výzkumu. 2. Základní statistické pojmy - základní a výběrový soubor, statistické znaky a jejich typy, zjišťování a zápis statistických dat. 3. Statistická šetření (deskriptivní, výběrová), formy sdělování výsledků (tabulky a grafy - sestavování tabulek četností, intervalové rozdělení četností, grafická znázornění struktury statistického souboru, tvary rozdělení četností. 4. Základní statistické charakteristiky polohy - střední hodnoty (aritmetický průměr, medián, modus), 5. Exploratorní analýza dat (box-plot diagram, stromový graf) - konstrukce, interpretace. 6. Míry variability (rozpětí, průměrná a směrodatná odchylka, rozptyl, variační koeficient), míry koncentrace (šikmost, špičatost, normální rozdělení). 7. Zásady testování statistických hypotéz, příklady statistických testů významnosti - např. chí-kvadrát, Fisherův kombinatorický test, znaménkový test, Wilcoxonův test, U-test, studentův t-test. 8. Závěrečná seminární práce. HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha, Portál, 2005. CHRÁKA, M.: Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha, Grada, 2008. Podmínky pro udělení zápočtu jsou dvě - úspěšné vypracovaná seminární práce a úspěšný on-line test. Seminární práce je v rozsahu 8-12 stran. Obsahem práce je statistické zpracování získaných dat (vlastní pozorování - dotazníkové šetření - či data získaná z ověřeného zdroje) a to metodami popisné statistiky (viz obsahová náplň předmětu), přičemž téma práce (zdroj údajů) si student může zvolit sám, ale je nutné si téma nechat potvrdit vyučujícím. V práci musí student prokázat přiměřenou znalost a schopnost použít základní statistické metody. Odhadovaný čas samostudia je 75 hodin (z toho pro vypracování práce 12 hodin). Po odevzdání vyučující práci vyhodnotí po stránce věcné a formální, přihlédne k uplatnění znalostí získané studiem. V případě zřejmých chyb, nepřesností a špatné interpretace vrátí vyučující práci k dopracování (přepracování). On-line test generuje náhodně 20 otázek (náhodné pořadí otázek a náhodné pořadí odpovědí). Student má maximálně tři pokusy, hodnotí se ten lepší (do 69,9 % neúspěšný pokus, 70 % a více je pokus úspěšný.