Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou vztahu etnicity a regionalismu v Ghaně, která je již téměř
30 let trvajícím demokratickým systémem, což je v kontextu afrických států výjimečné. Současně se jedná o
zemi, která je výrazně etnicky heterogenní a rozpory na základě etnicity či regionalismu představovaly ? a do
současnosti představují ? velkou výzvu pro stabilitu této země a pro podobu jejího politického soutěžení a
politického systému obecně. Tento kurz se zaměřuje na problematiku etnicity a regionalismu v Ghaně
v historické a komparativní perspektivě, ukazuje, jak má předchozí vývoj vliv na současný stav a jaký vývoj ve
vnímání a dopadu etnicity a regionalismu (a potažmo náboženství) lze očekávat v budoucnu.
1. Úvodní přednáška ? komentované promítání
2. Úloha etnicity v subsaharské Africe
3. Historický vývoj Ghany I ? prekoloniální období?1992)
4. Etnické skupiny v Ghaně I ? Akani (Ašanti, Brongové, Fanti)
5. Etnické skupiny v Ghaně II ? Ewe, Mole-Dagbaniové, Ga, Fulbové
6. Vývoj etno-regionálních politických stran I ? ?North for Northerners?
7. Vývoj etno-regionálních politických stran II ? ašantský nacionalismus
8. Vývoj etno-regionálních politických stran III? politická hnutí etnik Ewe a Ga-Adangbe
9. Historický vývoj Ghany II ? Čtvrtá republika
10. Vliv etnicity na politické strany a chování voličů I ? teoretický úvod
11. Vliv etnicity na politické strany a chování voličů II ? případ Ghany
12. Exkurz do ghanské kinematografie
Výstupy ze studia předmětu: Absolvent kurzu nabude znalosti z oblasti politologie, antropologie a historie. Kurz
se konkrétně zaměří zejména na (1) seznámení se s historií a kulturou Ghany a jejího politického vývoje; a na
(2) teoretické koncepty etnicity a její praktické politické dopady. Tyto poznatky budou vhodně doplněny o
audiovizuální média (fotografie, videa, filmy, hudba) a případně i o ukázkovou hru na hudební nástroje, které
mají v ghanské kultuře nezastupitelnou úlohu. Tyto znalosti by měly vést k rozšíření interkulturních
kompetencí a dovedností v oblasti zpracovávání odborných analýz, přípravě podkladů či k poskytování
expertních konzultací zaměřených na Ghanu.
- Teacher: Jan Prouza