Předmět seznamuje studenty se základními pojmy ze statistiky a přibližuje deskriptivní metody analýzy dat, které se uplatňují při kvantitativním šetření v sociální práci. Studenti se seznámí se způsobem zpracování získaných dat z kvantitativního výzkumného šetření (především dotazníkového charakteru). Naučí se data připravit ke zpracování, statisticky vyhodnotit, přehledně zpracovat, interpretovat a prezentovat s možností využití dostupných počítačových programů (Excel, SPSS). Obsah: 1. Charakteristiky kvantitativního výzkumu, fáze výzkumu, sběr dat ve vztahu k možnostem zpracování dat. 2. Typy proměnných, validita, reliabilita výzkumu, hypotézy. 3. Datová matice, převod dat z dotazníku do datové matice. 4. Zpracování nominálních dat. 5. Zpracování ordinálních dat. 6. Zpracování kardinálních dat. 7. Kontingenční tabulky, sloupcová a řádková procenta. 8. Formy sdělování výsledků (tabulky a grafy). 9. Interpretace dat a výsledků výzkumu. Doporučená literatura: DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 2002. https://www.uhk.cz/file/edee/filozoficka-fakulta/studium/korinek_-_statistika_pro_socialni_praci.pdf HENDL, J.: Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanlýza dat. Praha, Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9 HUSTOPECKÝ, J., CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc, Univerzita Palackého, 1998. CHRÁSKA, M.: Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha, Grada, 2008. CHRÁSKA, M.: Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc, 2006. KOŘÍNEK, M. Statistika pro sociální práci. online. Univerzita Hradec Králové, 2014. Dostupné z: https://www.uhk.cz/file/edee/filozoficka-fakulta/studium/korinek_-_statistika_pro_socialni_praci.pdf SKUTIL, M. et al. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Portál, 2011 Podmínkou pro udělení zápočtu je úspěšné vypracovaná seminární práce. Zadání práce probíhá v úvodu výuky předmětu. V práci musí student prokázat přiměřenou znalost a schopnost použít probírané statistické metody.