Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodologickými principy výzkumu a vybranými kvantitativními
výzkumnými technikami v sociálních vědách. V rámci kurzu bude představena logika výzkumu a praktické problémy
aplikace kvantitativních metod v procesu testování hypotéz, včetně interpretace dat. První část se zabývá strukturou
výzkumu a konstruováním teorie, typy výzkumných otázek, formulací hypotéz a hlavními otázkami sběru a kvality dat.
Druhá část poskytuje přehled hlavních metodologických problémů kvantitativní analýzy a ilustruje použití různých
přístupů v nedávném empirickém výzkumu. Studenti se tak seznámí s logikou a základními principy i charakteristikami
statistické analýzy a budou schopni provádět výpočty za pomoci speciálního programu pro statistické zpracování
hromadných dat. Absolventi kursu by měli být schopni navrhnout výzkumný design, naplánovat vlastní šetření, adekvátně
řídit kvalitu výzkumného procesu a náležitým způsobem analyzovat a prezentovat zjištěné výsledky.
1. Obecné metodologické otázky výzkumu: procedury, metody a techniky empirického výzkumu. Logika, výhody
a omezení kvantitativního výzkumu (ve srovnání s kvalitativním výzkumem).
2. Význam teorie pro výzkum, dostupné zdroje dat pro kvantitativní výzkum.
3. Příprava výzkumu a výzkumné téma: design výzkumu, etapy kvantitativního výzkumu, etické otázky.
4. Hypotézy: význam, použití, formulace.
5. Konceptualizace a operacionalizace: převod teoretických pojmů a jevů do konkrétních otázek.
6. Znaky a proměnné (typy a charakteristika proměnných).
7. Výběrové procedury. Reprezentativita (pojmy vzorek, populace, aj.), typy pravděpodobnostních a
nepravděpodobnostních technik výběrů, chyba výběru a návratnost.
8. Techniky sběru dat: dotazník, standardizovaný rozhovor, specifika dotazování pomocí internetu.
9. Tvorba dotazníku: dramaturgie, kladení a odpovídání otázek.
10. Příprava dat ke zpracování a základní postupy při jejich zpracování: kódování, editace, příprava databáze a
kontrola.
11. Základní analýzy získaných dat: třídění II. a dalších stupňů.
12. Kontingenční tabulky: tvorba, interpretace.
13. Otázky interpretace získaných dat, závěrečná zpráva z výzkumu, publikace, archivace.
- Enseignant: Lucie Vítková