Kontaktní osoba: Mgr. Milan Hrubeš, Ph.D., milan.hrubes@uhk.cz Anotace Kurz Občanské vzdělávání - praxe a zkušenosti z terénu se zaměřuje na občanské vzdělávání v širším kontextu demokracie a občanství, a klade velký důraz na praktické aspekty občanského vzdělávání (OV). V první části kurzu se studenti seznámí se základními koncepty, které tvoří jeho základ. Skrze uvědomění si sebe sama jakožto občana studenti a studentky získají vhled do toho, jakým způsobem je konstruována jejich role vzdělavatelů. V další části kurzu se setkají s experty na občanské vzdělávání, kteří jim na konkrétních projektech, materiálech a praktických demonstracích ukáží, s čím se vzdělavatelé běžně setkávají v praxi a na co musí být připraveni. Současně jim umožní si řadu situací prožít či vyzkoušet v praktických situacích "na vlastní kůži". Kurz tedy klade důraz na otevřenost a partnerský přístup ke vzdělávání a aktivní přístup studentů a studentek. Absolvování tohoto kurzu umožní studentům a studentkám se zorientovat v komplexnosti občanského vzdělávání, porozumět smyslu a cílům OV, poznat odborníky z praxe, získat praktické dovednosti a posílit jejich sebevědomí ve vztahu k OV a jeho tématům. A v neposlední řadě se potkat i s jinými zájemci o téma z jiných oborů či fakult. Podmínky úspěšného absolvování předmětu Kurz je zakončen zápočtem. Zápočet je udělen na základě aktivní účasti v každém výukovém bloku (max. jedna neomluvená absence) a vypracování závěrečné písemné reflexe v rozsahu 3-4 normostrany. Tématem reflexe bude: Jakou cestu jste v průběhu kurzu ušli? (Kde jste byli na začátku kurzu, v průběhu a kde jste teď?) a kam byste se chtěli dále vydat? Reflexe bude odevzdána do odevzdávárny předmětu???... ? Podvodné plnění studijních povinností: Předpokládá se, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán dle Disciplinárního řádu pro studenty FF UHK. Studentům je doporučeno co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout. PROGRAM KURSU 1. Demokracie, občanství a občanské vzdělávání; organizace a poslání kurzu, požadavky na ukončení kurzu Vyučující: Mgr. Milan Hrubeš, Ph.D. (Filozofická fakulta UHK) Krátká anotace: V úvodním bloku se seznámíme s koncepcí kurzu, detailně představíme jednotlivé bloky a specifikujeme konkrétní požadavky na vypracování dokumentačního portfolia. Kromě toho se blíže seznámíme s pojmy demokracie, participace, občan a občanské vzdělávání, abychom ukázali vztah mezi jednotlivými pojmy, které nás budou provázet v celém kurzu. Literatura a zdroje: Habermas, J. 2002. Tři normativní modely demokracie. In Teorie demokracie dnes. Praha: Filosofia, s. 79-95. Della Porta, D. 2013. Can democracy be saved?: participation, deliberation and social movements. Cambridge: Polity Press, s. 1-11. Biesta, Gert, J. J. 2011. Learning Democracy in School and Society: Education, Lifelong Learning, and the Politics of Citizenship. Rotterdam: Sense Publishers, s. 5-16. 2. Principy občanského vzdělávání a pedagogika Vyučující: Mgr. Filip Hotový, Ph.D. (CEDU - Centrum pro demokratické učení) Mgr. Petr Čáp (Centrum občanského vzdělávání FHS UK, Agentura pro sociální začleňování) Krátká anotace: V tomto bloku se zaměříme na porozumění cílům a smyslu OV. Konkrétně se budeme zabývat pojmem občanství (co znamená být občanem) jak tato role ovlivňuje naší roli jakožto učitelů/učitelek OV (kdo jsem a co mám učit, jak mám ve škole působit, jak se propisuje má identita do toho, co učím)