Předmět seznamuje studenty/studentky se základními pedagogickými pojmy, je zaměřen na orientaci v pedagogické problematice, v aktuálních pedagogických otázkách a trendech. Předmět je koncipován s ohledem na cílovou skupinu sociálních pracovníků. Předmět je koncipován teoreticko-prakticky. Hlavním cílem předmětu je orientace studenta/studentky ve vybraných aspektech pedagogické teorie a v otázkách aktuální pedagogické praxe, vč. reflexe, kritického hodnocení, ilustrativní aplikace a obhajoby uvedeného. Osnova: " Základní charakteristika pedagogiky jako východisko základů pedagogiky pro sociální pracovníky. Vymezení v návaznosti na předmět pedagogiky, pedagogiku jako vědní disciplínu, její strukturu a vztah k ostatním vědám. Vymezení v návaznosti na základní pedagogické pojmy " Formy výchovy a vzdělávací systém v ČR. Mezinárodní klasifikace ve vzdělávání ISCED 97. Další školská a poradenská zařízení. " Metody výchovy - přehled. Klasifikace metod výchovy jako východisko, výběr a užití metod výchovy v návaznosti např. na výchovné styly, cíle a další kritéria a pedagogické situace. Praktická aplikace. Metody mravní výchovy - obecně i v návaznosti na program etické výchovy R. Olivara a vyučovací předmět Etická výchova pro ZŠ a SŠ. Aktivizační metody výuky a metody kritického myšlení. " Profese pedagoga - pedagogického pracovníka. Vymezení pedagogického pracovníka. Pohled na vychovatele a učitele z hlediska pedagogických dovedností a kompetencí, pracovních podmínek, přípravného a dalšího vzdělávání. Standard kvality učitele. " Alternativní pojetí vzdělávání: Klasické alternativní školy. " Alternativní pojetí vzdělávání: Soudobé alternativy ve vzdělávání. " Aktuální pedagogické otázky a trendy I. : Vzdělávací změny jako pedagogický pojem a prvek systému výchovy. Změny ve vzdělávání v teorii a praxi. Vybrané teorie změn ve vzdělávání jako kontext tzv. kurikulární reformy v ČR. " Aktuální pedagogické otázky a trendy II.: Autoevaluace školy v ČR. Vhled do problematiky externí a interní evaluace školy v ČR. " Trendy III.: Příklady nástrojů autoevaluace školy. Povinná literatura: PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. ŠIKULOVÁ, R., KOLÁŘ, Z. Kapitoly z obecné pedagogiky. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzita J. E. Purkyně, 2003. s. 35 - 67. VRABCOVÁ, D. Základy pedagogiky pro sociální pracovníky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. VRABCOVÁ, D. Základy pedagogiky pro sociální pracovníky - distanční text. Dostupné v e-learningovém kurzu odpovídajícího názvu.