Pedagogické portfolium (PP) budoucího učitele je evaluačním nástrojem, který je zaměřen na podporu profesního rozvoje budoucího učitele a na naplňování jeho profesních potřeb. Jeho zavedením  přebírá učitel spoluodpovědnost za svůj profesní a osobnostní rozvoj i za hodnocení své práce.

PP umožňuje sebehodnocení i hodnocení budoucího učitele. Odkrývá nejen jeho silné stránky, ale i oblasti ke zlepšení. V rámci studia DPS bude nástroj využíván jak formativně, tak i k sumativním účelům, tj. k průběžnému bilancování a navrhování další cesty profesního rozvoje. Budoucí učitel má příležitost portfoliem dokládat svůj rozvoj a kvalitu své práce v různých aspektech a oblastech. Průběžná obhajoba jeho dílčích částí je součástí plnění předmětů v rámci studia. Obhajoba jeho konečné písemné formy je součástí závěrečné zkoušky vedoucí k získání osvědčení o pedagogické způsobilosti absolventa.