Na tento předmět navazuje v dalším semestru předmět Metodologie sociálně pedagogického výzkumu, ve kterém jsou jednotlivé výzkumné techniky podrobně rozebírány.
Cílem předmětu je základní obeznámení s pojetím vysokoškolského studia v ČR, základní orientace v oblasti organizace studia na UHK, fakultě, pojetím a zásadami zpracování odborných prací a orientace mezi základními výzkumnými metodami ve společenských vědách. Nedílnou součástí je zorientování se v oblastech působnosti sociální pedagogiky v praxi a možnosti uplatnění po absolvování studia.
1. Vysoká škola jako instituce. Organizační struktura vysoké školy. Vysokoškolský zákon a vnitřní předpisy vysoké školy.
2. Vysokoškolské studium, jeho zvláštnosti. Racionální studium, organizace duševní práce.
3. Pojetí, koncepce a specifika studijního oboru sociální pedagogiky a možnosti uplatnění v praxi. Studijní informační systém.
4. Praxe a kurzy v rámci studia., možnosti studia v zahraničí.
5. Studentské organizace. Kultura a sport na UHK. E-learning a jeho využití v rámci výuky na UHK.
6. Filozofie vědy a vědeckého výzkumu. Struktura a formální požadavky na odborné práce.
7. Zdroje odborných informací, databáze a katalogy. Citační norma a její uplatňování. Odkazování na zdroje informací v textu.
8. Metodologie společenských věd. Výzkumné metody, podstata, třídění.
9. Dokumentové a explorativní metody.
10. Sociometrie. Experiment.
11. Zpracování a prezentace dat.
12. Výzkumná zpráva, formální náležitosti zpracování.
13. Kolokvium k vyhodnocení seminárních prací.
- Учитель: Martin Knytl