Na tento předmět navazuje v dalším semestru předmět Metodologie sociálně pedagogického výzkumu, ve kterém jsou jednotlivé výzkumné techniky podrobně rozebírány. Cílem předmětu je základní obeznámení s pojetím vysokoškolského studia v ČR, základní orientace v oblasti organizace studia na UHK, fakultě, pojetím a zásadami zpracování odborných prací a orientace mezi základními výzkumnými metodami ve společenských vědách. Nedílnou součástí je zorientování se v oblastech působnosti sociální pedagogiky v praxi a možnosti uplatnění po absolvování studia. 1. Vysoká škola jako instituce. Organizační struktura vysoké školy. Vysokoškolský zákon a vnitřní předpisy vysoké školy. 2. Vysokoškolské studium, jeho zvláštnosti. Racionální studium, organizace duševní práce. 3. Pojetí, koncepce a specifika studijního oboru sociální pedagogiky a možnosti uplatnění v praxi. Studijní informační systém. 4. Praxe a kurzy v rámci studia., možnosti studia v zahraničí. 5. Studentské organizace. Kultura a sport na UHK. E-learning a jeho využití v rámci výuky na UHK. 6. Filozofie vědy a vědeckého výzkumu. Struktura a formální požadavky na odborné práce. 7. Zdroje odborných informací, databáze a katalogy. Citační norma a její uplatňování. Odkazování na zdroje informací v textu. 8. Metodologie společenských věd. Výzkumné metody, podstata, třídění. 9. Dokumentové a explorativní metody. 10. Sociometrie. Experiment. 11. Zpracování a prezentace dat. 12. Výzkumná zpráva, formální náležitosti zpracování. 13. Kolokvium k vyhodnocení seminárních prací.