Předmět Evaluace sociálních programů vychází převážně z anglicko-jazyčných učebnic základů evaluace sociálních programů. V úvodu kurzu je probíráno základní pojmosloví, je vymezena oblast působení evaluačního výzkumu a je vysvětlen rozdíl oproti tzv. základnímu" (akademickému) výzkumu. Předmět se zabývá jak tzv. "sumativní" tak i tzv. "formativní" evaluací a uvádí oba tyto typy do kontextu relevantních výzkumných nástrojů, které při jejich realizaci lze využít. Je uveden cyklus (fáze) tvorby a realizace sociálního programu a vymezeny možné evaluační záměry v jednotlivých fázích tvorby a realizace sociálního programu (politiky). V další části předmětu je věnována pozornost různým teoretickým přístupům k evaluaci (či evaluačnímu výzkumu) a k různým metodologickým směrům vycházejícím jak z pragmatismu, pozitivismu tak i z interpretativního výzkumného paradigmatu. V metodologické části kurzu je věnována pozornost jak běžným výzkumným nástrojům sociálních věd, tak i experimentálnímu (resp. kvazi experimentálnímu) výzkumnému designu. Závěr kurzu tvoří téma využití a využitelnosti zjištění z evaluace (evaluačního výzkumu) a dále prezentace podstatných náležitostí evaluační závěrečné zprávy a způsobů jejího rozšíření (disseminace) mezi klíčové příjemce zjištění (tzv. stakeholdery). Osnova: - Základní pojmy evaluace sociálních programů - Význam evaluace v kontextu rozvoje sociálního státu - Základní typy evaluace - Role teorie v evaluaci - Kvantitativní evaluace sociálních programů - Kvalitativní výzkumné nástroje v programové evaluaci - Role hodnotitele v programové evaluaci - Prezentace evaluačních zjištění a jejich praktické využití V případě nutnosti může být výuka realizována distanční formou s využitím ICT. (1) Zpracování evaluačního záměru v písemné podobě. Zadání: Vypracovat vlastní projekt komplexně pojaté evaluační studie zvolené sociální intervence (s využitím relevantních výzkumných metod a technik). Projekt se může vztahovat k tématu diplomové práce (doporučeno). Forma textu: Modelová žádost o finanční podporu výzkumné studie. Rozsah zpracování písemného výstupu 1250 - 2500 slov. (2) Ústní prezentace evaluačního výzkumného záměru na semináři (pouze prezenční forma studia). Obhajoba cílů a výzkumných postupů před studijní skupinou. Povinná literatura: ALKIN, M. C. (Ed.). Evaluation Roots - Tracing Theorists Views and Influences. Thousand Oaks : Sage Publications, 2004, (kap. 2, s. 12 - 66). CHEN, H.-T. Practical Program Evaluation. Thousand Oaks : Sage Publications, 2005, (kap. 1, s. 3 - 14). ROSSI, P. H.; LIPSEY, M. W.; FREEMAN, H. E. Evaluation - A Systematic Approach. London: Sage Publications, 2004, (kap. 1, s. 1 - 30; kap. 2, s. 31 - 66; kap. 9, s. 265 - 300, kap. 12, s. 368 - 422). SHAW, I. F. Qualitative Evaluation. London: Sage Publications, 1999, (kap. 3, s. 42 - 62; kap. 4, s. 63 - 80; kap. 9, s. 170 - 194).