Je široce známo, že dílo J.K Rowlingové Harry Potter otevřelo dveře do čtenářského světa milionům dětí. Knihy tím mají možnost působit na mladou generaci významnou silou. V semináři se zaměříme na etické motivy vyplývající z jednání postav i pronášených poučení ve všech dílech. Probíranými tématy budou např. odvaha a spravedlnost, neupřímnost, lež, rovnoprávnost a diskriminace, ctižádostivost, nestrannost, poslušnost pravidlům, řád a jeho porušení, dobro, vyšší cíl a prostředky, užití slova (pomluva) a další. Cílem semináře je jak uvědomění etických souvislostí, tak poskytnutí obsahového zázemí pro budoucí učitele, kteří by chtěli toto dílo v etické či občanské výchově využít. Atestace: zápočet - pro absolvování semináře je předpokladem předchozí znalost všech sedmi dílů (nikoliv pouze filmů) a u pětiletého studia současné studium didaktiky. - aktivní účast na semináři - domácí příprava jednotlivých pasáží z hodiny na hodinu; student musí mít po celý semestr po ruce všechny díly HP - průzkum českého internetového prostředí věnující se HP, např. internetové Bradavické školy Obsah kurzu: Rozbor všech knih Harryho Pottera. Část námětů si studenti připraví předem sami a to z hodiny na hodinu. Náměty budeme probírat jak z perspektivy studentů, tak s možností pracovat s nimi s budoucími žáky. V etické perspektivě budeme srovnávat rovněž působení literárního příběhu s odlišným filmovým zpracováním. Povinná literatura: J. K. Rowlingová - Harry Potter (všech 7 dílů) Doporučená literatura: David Baggett & Shawn Klein, Harry Potter & filozofie: kdyby Aristoteles byl ředitelem školy v Bradavicích, XYU: 2009 Harry Potter's Ethical Paradigms: Augustine, Kant, and Feminist Moral Theory, Shira Wolosky, Children's Literature Johns Hopkins University Press, Volume 40, 2012, pp. 191-217, 10.1353/chl.2012.0021 Critical Perspectives on Harry Potter, 2nd edition, Heilman, E. (ed.), Routlege 2009