Cílem předmětu je seznámení s otázkami pro etiku, které přináší rozvoj dalších vědních oborů i filosofie samotné. Rozvoj poznání podněcuje otázky o možnosti etického jednání, tedy o naší svobodě, o evolučních kořenech etického jednání a principů, o mechanismech jednání a rozhodování, o objektivitě etických soudů, o objektivitě či subjektivitě hodnot, o podstatě a spolehlivosti svědomí, o našem vztahu k mimolidskému světu a dalších oblastech, v nichž dochází k prudkému rozvoji poznání a moci bez tradicí ustavených etických požadavků. Tato témata budou doplněna dalšími, aktuálně diskutovanými v současné filosofii jako vhodnost jednotlivých etických konceptů (etika ctnosti), úloha štěstí v morálním životě, či univerzalita, nebo relativita etických principů.
Podmínky absolvování kursu:
Organizace kurzu:
1. Uvedení do témat kurzu
2. Vstup do etiky přes pochybnosti. Relativita, relativismus a jeho kritika
3. Je etika marná? Jsme svobodní nebo determinovaní? Svoboda jako předpoklad etiky.
4. A co svoboda vůle? Objevy neurobiologie a současná debata.
5. Impulzy evoluční etiky 1
6. Impulzy evoluční etiky 2
7. Racio a emoce v etice 1
8. Racio a emoce v etice 2
9. Co nazýváme svědomím? Svědomí - psychologický a filosofický pohled.
10. Být či nebýt ctnostný? Návrat k antickému přístupu. Jeho výhody a nevýhody.
11. Srovnání prvních dvou bran do etiky - normativní etiky a etiky ctnosti.
12. Řídit se povinností, nebo srdcem?
13. Závěrečné shrnutí
Doporučená studijní literatura:
Brázda, R.: Ethicum, Zlín: VeRBuM, 2010
Kohák, E.: Svoboda, svědomí, soužití. Praha: Slon. 2004
Sandel, M.: Co je správné dělat. Praha: Karolinum. 2015
Singer, P.: A Companion to Ethics. Oxford: Blackwell. 1993
Povinná četba: texty a úryvky vložené v kurzu Moodle u jednotlivých týdnů (viz tabulka)
- Enseignant: Marie Hrdá