Předmět se zabývá především problematikou primární prevence rizikového chování dětí a mládeže ve školských i mimoškolských zařízeních, napomáhá všem pracovníkům v této oblasti orientovat se v programech primární prevence rizikového chování (zneužívání návykových látek a látek se zvýšeným rizikem užívání, rasismus, xenofobie, násilí, šikana, kyberšikana, záškoláctví, kriminalita dětí a mládeže, syndrom týraných a zneužívaných dětí, sekty, atd.). Nedílnou součástí předmětu je i praktická část výuky zaměřená na samostatné vypracování primárně preventivního programu pro určitý typ zařízení.
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými typy preventivních programů, specifické a nespecifické primární prevence rizikového chování dětí a mládeže, dále pak naučit posluchače jednotlivé programy prevence koordinovat, samostatně vypracovávat, ale také zjišťovat jejich efektivitu na základě jednotných kriterií.
Obsah předmětu navazuje zejména na předměty Sociální patologie, Zážitková pedagogika, Etopedie, Pedagogika volného času, Teorie výchovy, Výchovné poradenství. Důraz je kladen jednak na problematiku prevence a jednak na praktické osvojování si preventivních metod a postupů, které jsou uplatnitelné v pedagogické praxi. Předmět se zaměřuje i na vybraná témata osobnostně sociální výchovy, která podporují rozvoj žádoucích kompetencí u studentů a zároveň poskytují náměty pro realizaci preventivních aktivit v praxi.
- Учитель: Martin Knytl