Cílem výuky předmětu je teoretické a praktické seznámení studentů s možnostmi využití metod skupinové sociální práce v sociální praxi. V každé výukové jednotce je obsažen teoretický základ konkrétních forem a technik skupinové práce a možnosti jejich začlenění do sociální praxe. Na teoretický základ navazují praktická cvičení forem a technik skupinové práce s využitím zpětné vazby včetně využití videozáznamu a jeho analýzy. Dokladem o absolvování předmětu a jeho zvládnutí studentem je samostatně zpracované portfolio metod skupinové sociální práce. Osnova: " Definiční vymezení pojmu skupiny, využití skupinové práce v sociální práci, cíle a možnosti. " Historie vývoje metod práce se skupinou v rámci metod sociální práce " Zásady práce se skupinou. Specifika a možnosti skupinové sociální práce s vybranými skupina klientů. " Principy sociální práce se skupinou: Plánování skupiny, skupinová dynamika. " Projekt skupiny. Etapy práce se skupinou. " Orientace skupinového sezení " Osobnost a role sociálního pracovníka ve skupině a způsoby vedení skupiny. " Verbální techniky skupinové sociální práce (psychodrama, sociodrama, sociálně psychologické hry, deníky a elaboráty, encounter) a možnosti jejich využití vzhledem k cílovým skupinám. " Neverbální techniky skupinové sociální práce (arteterapie, muzikoterapie, danceterapie, voicenterapie, psychogymnastika) a možnosti jejich využití vzhledem k cílovým skupinám. " Speciální techniky skupinové sociální práce (relaxační techniky, psychomotorická cvičení, videotrénink interakcí, brainstorming, skupinové vyučování) a možnosti jejich využití vzhledem k cílovým skupinám. Povinná literatura: MATOUŠEK O., Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. 380 s. LIEBMANN, M. Skupinová arteterapie. Praha: Portál, 2005. CAIN, D. J. A SEEMAN, J. Humanistická psychoterapie. Praha: Triton, 2006. TRUHLÁŘOVÁ, Z. Metody sociální práce se skupinou, Hradec Králové: Gaudeámus, 2014. 70 str. TRUHLÁŘOVÁ, Z. Metody sociální práce se skupinou ? distanční text 58 s