Předmět je postaven jako jeden ze základních předmětů v rámci východiskových informací v oblasti multidisciplinárních znalostí, které student potřebuje pro studium oboru sociální práce. V rámci výuky budou reflektována elementární témata problematiky z psychologie, které se nadále odráží ve studiu v dalších předmětech, jako jsou např. Základy teorií v sociální práci, Teorie a metody sociální práce I.- III., Sociálně psychologický výcvik atd. Student tak získá teoretickou základnu pro další rozvoj znalostí a dovedností v oblasti sociální práce. Osnova: 1. Terminologie, předmět, struktura a historie psychologie, hlavní psychologické disciplíny, vztah k ostatním vědám. 2. Hlavní psychologické a psychoterapeutické směry a školy. 3. Biologická a sociokulturní determinace lidské psychiky. 4. Základní aspekty a východiska kognitivní psychologie 5. Podstata a typologie osobnosti, pojetí osobnosti, teorie osobnosti. 6. Struktura osobnosti se zaměřením na emocionalitu, temperament, inteligenci, kreativitu, schopnosti, postoje, motivy. 7. Vnější a vnitřní faktory ovlivňující utváření osobnosti a její seberegulační mechanismy. 8. Motivační zdroje osobnosti a vlastnosti člověka podmiňující jeho výkon. 9. Charakter jako psychologická individuální zvláštnost člověka. 10. Ontogeneze lidské psychiky, periodizace ontogenetického vývoje člověka. 11. Sociální psychologie, proces socializace člověka, sociální interakce a sociální percepce. Sociální učení. 12. Komunikace, komunikační styly, techniky, proces vyjednávání, aktivní a efektivní naslouchání, rétorické schopnosti. 13. Malé sociální skupiny, struktura, kompozice, vývoj, skupinový vliv na jedince. 14. Skupinová dynamika, sociální normy, role, pozice, status, prosociální chování, sociální konflikty, konformita. 15. Makrosociální jevy a procesy, mezikulturní psychologie. 16. Psychologie zdraví, podstata stresu, frustrace, deprivace, deprese, syndromu vyhoření, anticipace. 17. Strategie zvládání náročných životních situací a způsoby jejich řešení (adaptace, koupink). 18. Duševní hygiena, relaxace, životní spokojenost, sociální opora. Povinná literatura: PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2011, 472 s. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1995. 336 s. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. 2 přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada. 2008. 404s. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing. 1998. 344s. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál. 1999. 342s. HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál. 2000. 708s. NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia. 1998. 590s. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. 1999. 444s. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál. 2001. 277s. Účast a aktivita v seminářích, studium zadané literatury, vypracování individuální seminární práce na určené téma, zkušební úkoly v semináři, písemný test. Docházka minimálně 80%.