Předmět nabízející studentům základní teoretická východiska sociálního plánování a projektování v kontextu komunitního a regionálního rozvoje a možnost praktického využití poznatků při konkrétní tvorbě sociálních plánů a rozvojových projektů. Cílem předmětu je, aby studenti dokázali identifikovat sociální potřebu, analyzovat dostupné i potenciální zdroje a navrhnout postupy řešení a postup evaluace.
1. Uvedení do problematiky: etické, gnozeologické a metodologické aspekty analýzy a tvorby politik. Vazba na reálné procesy tvorby a realizace politik.
2. Právní ukotvení tvorby veřejných politik, zejména v sociální oblasti a oblasti regionálního a komunitního rozvoje.
3. Aktéři - specifikace subjektů regionálního rozvoje a lídrů komunity, identifikace hlavních skupin aktérů (veřejný sektor, soukromý sektor, neziskový sektor, občanská veřejnost), význam partnerství v regionálním rozvoji.
4. Zapojování veřejnosti a dalších aktérů (formy participace, výstupy, informování a komunikace). Význam participace pro regionální a komunitní rozvoj.
5. Metodické přístupy pro plánování rozvoje regionů, struktura procesu strategického plánování na lokální, regionální, národní úrovni s vazbou na EU.
6. Nástroje a metody strategického plánování (obecný popis, způsoby využití).
7. Výstupy regionální analýzy - metody systemizace a strukturace analytických výstupů, hodnocení výstupů a stanovování priorit, specifikace Identifikace problémů, bariér, limitů.
8. Programování regionálního rozvoje - cíle, opatření, aktivity regionálního rozvoje - časové, územní a obsahové úrovně stanovování rozvojových plánů, metodika, atributy návrhové část pro funkčnost a realizovatelnost rozvojových plánů (měřitelnost, hodnotitelnost, rozsah, úroveň podrobnosti, zaměření na klíčové rozvojové oblasti)
9. Komunitní plánování na místní, regionální a celostátní úrovni, financování sociálních služeb.
10. Programové dokumenty ČR, krajů, obcí pro čerpání rozvojové pomoci EU
Denní a kombinovaná forma mají stejné požadavky k zápočtu i ke zkoušce.
Forma zápočtu: písemná
Požadavky k zápočtu: identifikace klíčových sociálních problému v aktuálním místě a čase, jejich příčin a formulace návrhu řešení (do strategické úrovně), rozsah 5-15 stran A4, forma zpětné vazby: písemná, hodnocení se zaměří na dodržení metodiky, situační analýzu, proveditelnost.
Forma zkoušky: písemný znalostní test skládající se z 20 otázek
Požadavky ke zkoušce: min.70 % úspěšnost v testu (známka 3), 80% úspěšnost v testu (známka 2), 90 % úspěšnost v testu (známka 1)
Povinná literatura:
BERMAN, E. a kol. Sedm kroků k zapojení veřejnosti. Praha: Agora CE, 2002.
BLAŽEK, J., UHLÍŘ, D. Teorie regionálního rozvoje. Praha: Univerzita Karlova - Karolinum, 2002.
ZATLOUKAL, L. Plánování rozvoje sociálních služeb metodou komunitního plánování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 255 s.
Doporučená literatura:
HLOUŠEK, J. a kol. Komunitní plánování sociálních služeb v Královéhradeckém kraji. Hradec Králové: OPS, 2007, 56 s.
HLOUŠEK, J. a kol. Plánování sociálních služeb ve venkovském prostředí. Hradec Králové: OPS, 2008, 80 s.
PELC, P. a kol. Zapojení veřejnosti do plánování regionálního rozvoje. Přerov: CPKC, 2001.
POSPÍŠILOVÁ, L. a kol. Nové sociálně prostorové nerovnosti, lokální rozvoj a kvalita života. Praha: Aleš Čeněk, 2012.
SCOTT, J. Social Network Analysis. Sage Publications, 2007.
STEJSKAL, J., KOVÁRNÍK, J. Regionální politika a její nástroje. Praha: Portál, 2009.
ŽŮRKOVÁ, H., Plánování a kontrola. Praha: GRADA, 2007.
Operační programy ČR pro programovací období 2007-2013
Kol. autorů: Metodiky pro plánování sociálních služeb, MPSV, Praha 2007
Kol. autorů: Kritéria kvality plánování sociálních služeb, DV Vision, Praha 2007
- Enseignant: Jan Hloušek
- Enseignant: Filip Rigel