Předmět je rozčleněn do tří samostatných okruhů, které seznamují studenty se základními poznatky vybrané tematiky. První část přináší základní seznámení s problematikou sociálního vyloučení, sociální koheze, ale také představuje studentům situaci v ČR. Do první části předmětu je zařazeno také téma věnující se způsobům řešení situace vyloučených. Druhý okruh předmětu se zaměřen na problematiku dětí žijících v sociálně vyloučeném prostředí. Studenti se seznámí s charakteristikou rodinného prostředí dětí, vybranými klientskými skupinami dětí ohrožených sociálním vyloučením, pozornost je věnována také prostředí školských institucí a problémům, kterým děti čelí. Třetí okruh je zaměřen především k možnostem intervence, které si při práci s dětmi nabízejí. Studenti se seznámí s vhodnou koncepcí výchovy, která umožňuje zohledňovat i situaci dětí a rodiny, získají základní znalosti v oblasti aktuálně využívaných podpůrných opatření pro děti. První okruh si klade za cíl zpřístupnit studentům širší sociokulturní kontext sociálního vyloučení. Představuje poznatky, které se přímo dotýkají cílové skupiny předmětu a prostředí ve kterém děti žijí. Studenti získají přehled o konceptech, které spoluutvářejí diskurz k danému tématu. Cíl první části předmětu sleduje především informační a poznatkovou linii problematiky. Druhý okruh seznamuje studenty s prostředím rodiny a školy, tyto dvě prostředí pomáhají formovat osobnost dítěte a patří k primárním socializačním prostředím. Studenti si osvojí specifické znaky jedné z největších cílových skupin v ČR - romských dětí. Cílem okruhu je vytvoření komplexního náhledu na situaci dítěte. Také druhý okruh se zaměřuje především na rozšíření poznatkové základy, která bude pro studenty v budoucnu představovat informační zdroj. Třetí okruh si klade za cíl, nejen studenty seznámit s metodami a způsoby práce, ale snaží se dosáhnout i změn v oblasti dovedností, které bude student později využívat. Nabídnuty jsou vybrané teoretické rámce popisující výchovné procesy i v praxi využívané postupy. Studenti získají základní přehled v těchto metodách práce s dětmi: Grunnlaget, KIKUS, instrumentální obohacování Reuvena Feuersteina. Téma je pojato jako základní seznámení, po jeho absolvování mohou studenti pokračovat v prohloubení znalostí v některém z akreditovaných kurzů, které je opravňují touto metodou pracovat.