Cílem předmětu je seznámit studenty s aplikačními možnostmi získaných poznatků a dovedností z doby celého studia v práci s neorganizovanou mládeží. Vedle toho studenti jsou seznámeni s dalšími specifickými technikami a postupy sociální práce (s jednotlivcem, s komunitami), usnadňujícími užívání klasických metod v práci s mladými lidmi. Vedle posílení vybraných kompetencí by studenti měli získat základní orientaci v problematice subkultur mládeže.
Předmět je tedy zaměřen na současné užívané přístupy k práci s neorganizovanou mládeží. Zohledňuje specifické charakteristiky mládeže, zejména určité specifické vývojové úkoly, se kterými se mladí lidé v tomto věkovém období musí úspěšně vyrovnat. Institucionálně je předmět zaměřen především na práci v rámci nízkoprahových zařízení pro děti a mládež, které v kontextu z. č. 108/2006 o sociálních službách nabízí určité specifické služby a činnosti na poli sociální práce s tímto typem klientů. Předmět dále potom nabízí určité způsoby práce v sociálním poradenství, vycházející z odlišných teoretických perspektiv (konstruktivistické a humanistické), vedle toho se i potom zaměřuje na komunitní práci s lokálními subkulturami, orientovanou na výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti.
Osnova předmětu:
I. Základní pojmy
1. mládež
2. vývojové úkoly mládeže
- kompetenční vymezení jednotlivých oborů v práci s mládeží
- rizika a problémy, vyplývající ze selhání v plnění vývojových úkolů
3. neorganizovaná mládež - definiční vymezení
II. Sociální služby věnující se neorganizované mládeži
1. terénní a ambulantní služby v NZDM - legislativní ukotvení
2. NZDM - oborové vymezení
3. historie a vývoj NZDM v České republice
III. Teoretické perspektivy v práci s neorganizovanou mládeží - sociální poradenství
1. konstruktivistická perspektiva - vybrané metody a techniky:
- systemický přístup
- ericksoniánské přístupy
2. humanistická perspektiva - vybrané metody a techniky:
- přístup zaměřený na člověka
- focusing
IV. Teoretické perspektivy v práci s neorganizovanou mládeží - práce se subkulturami (jakožto specifickým typem zájmových lokálních komunit)
1. vymezení základních pojmů (subkultura, komunita, subkultury mládeže)
2. vybrané metody a přístupy komunitní práce (přístup zaměřený na člověka, narativní přístup)
Povinná literatura:
KAPPL, M. Vývojové úkoly mládeže v období adolescence. In: Sborník referátů z 16. celostátního kongresu k sexuální výchově v České republice PARDUBICE 2008. Praha: SPRSV 2008.
KLÍMA, P.; JEDLIČKA, R. Sociálně pedagogická práce s dětmi a mládeží v tíživých životních situacích v nízkoprahovém kontextu. In: KLÍMA, P. a kol. Kontaktní práce. Praha: Česká asociace streetwork, 2007.
SYROVÝ, P. Subkultura jako specifická cílová skupina. In: KLÍMA P. a kol. Kontaktní práce. Praha: Česká asociace streetwork, 2007.
Zákon č. 108/2006 o sociálních službách (v aktuálním znění) + vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách
Studijní materiál k předmětu (distanční text + skripta v elektronické podobě)
Podmínky k udělení zápočtu: docházka, seminární práce (modelový komunitní projekt orientovaný na práci s mládeží v rámci klubu či terénní práce), písemný test.
- Учитель: Miroslav Kappl