Předmět prezentuje témata, jejichž hlubší reflexe může výrazně ovlivňovat efektivitu spolupráce s příslušníky nejširšího spektra minorit. Zejména se jedná o následující témata: 1) teorie fungování lidských společenství (vznik skupin, úloha fenoménu skupinové identity v tomto procesu, úloha stereotypů a předsudků při tvorbě a udržování skupinové identity, meziskupinová agrese, modely soužití různých kultur a antiopresivní přístupy); 2) konkrétní specifické charakteristiky a problémy vybraných menšinových skupin; 3) historie rasismu a nacionalismu; jejich současné podoby 4) příslušná legislativa (včetně oblasti uprchlictví). Cílem předmětu je připravit studenty sociální práce na práci s klienty (jedinci, rodinami, komunitami), jejichž identitu lze v některém ohledu vnímat jako menšinovou (ať již na základě jejich etnicity, pohlaví, náboženské praxe, kulturní příslušnosti, sexuální orientace, apod.), a lze předpokládat, že tato minoritní příslušnost klientů může důležitým způsobem ovlivňovat charakter jejich spolupráce. Mezi nejdůležitější kompetence studentů, na jejichž rozvíjení je předmět zaměřen, jsou dovednosti reflexe vlastních i skupinových stereotypů a předsudků a dovednosti aplikace teoretických poznatků na konkrétní případy z praxe. Studenti by tak měli v tomto předmětu získat různé náhledy na to, jak lze řešit rozpory a konflikty vyplývající ze specifik různých kultur a neautoritativním způsobem napomáhat k lepšímu pochopení a soužití minorit s majoritním obyvatelstvem.