„Strategický rozvoj Univerzity Hradec Králové“, reg. číslo CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002427
Základní informace o předmětu
Vyučující: Stanislava Svoboda Hoferková, Mgr. et Mgr., Ph.D., LL.M.
Kontakt: stanislava.hoferkova@uhk.cz
Hodinová dotace přímé výuky:
Prezenční forma studia: přednáška 1 hod. týdně, seminář 1 hod. týdně
Kombinovaná forma studia: přednáška 10 hod. za semestr
Hodinová dotace e-learningu: 40 hodin
Pravidla komunikace s vyučujícím: prostřednictvím e-mailové korespondence a korespondence v Moodle..
Informace k předmětu
Tato studijní opora je vystavěna jako pomůcka k předmětu Poruchy chování dětí a mládeže. Studijní disciplína PORUCHY CHOVÁNÍ DĚTÍ A MLÁDEŽE navazuje na předměty sociální patologie, úvod do etopedie, úvod do kriminologie a další. Studijní předmět charakterizuje poruchy chování zejména v prostředí škol a školských zařízení. Cílem studijního předmětu je prohloubení znalostí z etopedie, získání znalostí o poruchách chování u dětí a mládeže zejména ve školním prostředí. Doplněna jsou témata psychosociálního znevýhodnění, neboť rodina hraje zásadní roli při vzniku i výskytu poruch chování dětí a dospívajících. Nezřídka se děti s poruchami chování objevují právě v dysfunkčních rodinách, které mohou hrát v etiologii poruchového chování zásadní roli. První kapitola je především opakováním učiva z předmětu úvod do etopedie, doplněna je další terminologií a souvislostmi, ve kterých by se student již měl po absolvování předmětů výše zmíněných orientovat.
Na začátku každé kapitoly je uvedeno, co student dokáže po jejím prostudování, časová náročnost a seznam důležitých pojmů. Na konci kapitoly student nalezne shrnutí celého textu a otázky/úkoly, které mu umožní hlubší studium problematiky a zároveň ověří pochopení a nastudování daného tématu. Seznam literatury odkazuje studenty na hlavní literaturu, ze které byla kapitola vypracována, a doplňuje publikacemi či odkazy, které může student v případě zájmu využít pro další studium.
Tato studijní opora nenahrazuje studentovi učebnici či studijní text, přináší mu však základní orientaci v předmětu a v probíraných tématech, odkazuje na literaturu a další zdroje nezbytné při studiu předmětu.
Osnova předmětu
1. Poruchy chování – charakteristika, klasifikace a etiologie
2. Školní nekázeň: negativismus, podvádění, lži
3. Záškoláctví
4. Útěky z domova a z ústavních zařízení
5. Projevy agrese, šikana
6. Krádeže a vandalismus ve školním prostředí
7. Sebepoškozování a sebevražednost
8. Poruchy příjmu potravy
9. Specifické vývojové poruchy chování a učení
10. Návykové látky ve školním prostředí
11. Dysfunkce rodiny – rozpad manželství, domácí násilí
12. Syndrom CAN – psychosociální znevýhodnění
13. Opakování a příklady zápočtových otázek
- Učitel: Jiří Kučírek
- Učitel: Stanislava Svoboda Hoferková