Náhled obrázku

„Strategický rozvoj Univerzity Hradec Králové“, reg. číslo CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002427



Základní informace o předmětu

 

Vyučující:      Stanislava Svoboda Hoferková, Mgr. et Mgr., Ph.D., LL.M.

 

Kontakt:        stanislava.hoferkova@uhk.cz

 

Hodinová dotace přímé výuky:

Prezenční forma studia:         přednáška 1 hod. týdně, seminář 1 hod. týdně

Kombinovaná forma studia:  přednáška 10 hod. za semestr

 

Hodinová dotace e-learningu: 40 hodin

 

 

Pravidla komunikace s vyučujícím: prostřednictvím e-mailové korespondence a korespondence v Moodle..

 

 

Informace k předmětu

Tato studijní opora je vystavěna jako pomůcka k předmětu Poruchy chování dětí a mládeže. Studijní disciplína PORUCHY CHOVÁNÍ DĚTÍ A MLÁDEŽE navazuje na předměty sociální patologie, úvod do etopedie, úvod do kriminologie a další. Studijní předmět charakterizuje poruchy chování zejména v prostředí škol a školských zařízení. Cílem studijního předmětu je prohloubení znalostí z etopedie, získání znalostí o poruchách chování u dětí a mládeže zejména ve školním prostředí. Doplněna jsou témata psychosociálního znevýhodnění, neboť rodina hraje zásadní roli při vzniku i výskytu poruch chování dětí a dospívajících. Nezřídka se děti s poruchami chování objevují právě v dysfunkčních rodinách, které mohou hrát v etiologii poruchového chování zásadní roli. První kapitola je především opakováním učiva z předmětu úvod do etopedie, doplněna je další terminologií a souvislostmi, ve kterých by se student již měl po absolvování předmětů výše zmíněných orientovat.

Na začátku každé kapitoly je uvedeno, co student dokáže po jejím prostudování, časová náročnost a seznam důležitých pojmů. Na konci kapitoly student nalezne shrnutí celého textu a otázky/úkoly, které mu umožní hlubší studium problematiky a zároveň ověří pochopení a nastudování daného tématu. Seznam literatury odkazuje studenty na hlavní literaturu, ze které byla kapitola vypracována, a doplňuje publikacemi či odkazy, které může student v případě zájmu využít pro další studium.

Tato studijní opora nenahrazuje studentovi učebnici či studijní text, přináší mu však základní orientaci v předmětu a v probíraných tématech, odkazuje na literaturu a další zdroje nezbytné při studiu předmětu.

 

Osnova předmětu

1.     Poruchy chování – charakteristika, klasifikace a etiologie

2.     Školní nekázeň: negativismus, podvádění, lži

3.     Záškoláctví

4.     Útěky z domova a z ústavních zařízení

5.     Projevy agrese, šikana

6.     Krádeže a vandalismus ve školním prostředí

7.     Sebepoškozování a sebevražednost 

8.     Poruchy příjmu potravy        

9.     Specifické vývojové poruchy chování a učení

10.  Návykové látky ve školním prostředí

11.  Dysfunkce rodiny – rozpad manželství, domácí násilí

12.  Syndrom CAN – psychosociální znevýhodnění

13.  Opakování a příklady zápočtových otázek