Předmět seznamuje s nejdůležitějšími oblastmi fyziologie člověka, přehledně vysvětluje účelnost struktur a podstatu všech funkcí lidského těla.
Fyziologie člověka je koncipována jako transdisciplinární obor, který se nevyhýbá potřebným souvislostem z řady jiných souvisejících oborů, je vyvážený a komplexní (rozsah žádné z kapitol výrazným způsobem nepřesahuje kapitoly ostatní).
Jednotlivé přednášky (oddíly) tvoří relativně uzavřené celky, aby je bylo možné studovat i samostatně, ale celkově obor představuje vzájemně provázaný a obsahově otevřený celek. Probíraná témata, oblasti a pojmy postupně vytvářejí spojitý přehled o činnosti celého těla v souladu se současnou úrovní lidského poznání - a umožňují studentům samostatně objevovat více než jen základní vzájemné vazby a souvislosti.
Předmět fyziologie člověka důsledně respektuje nedělitelnou jednotu struktur a funkcí - vychází ze struktur a teprve po upřesnění konkrétní struktury jsou uváděny její funkce. Klíčové pojmy oboru, podstatné pro pochopení, jsou začleňovány do struktury pojmů souvisejících oborů, např. z hledisek anatomických, chemických, fyzikálních, biochemických, zoologických, etologických, ekologických aj., což studentům vyšších ročníků celkově usnadňuje hledání dalších souvislostí a vztahů v odborné literatuře a na internetu.
Podle možností je značný prostor věnován i srovnávací fyziologii živočichů a ekologické fyziologii, současně je poukazováno na skutečnosti, které dokládají, že ani anatomické struktury a funkce lidského těla nejsou mezi organismy výjimečné a v řadě aspektů se shodují s fyziologií živočichů a s fyziologií rostlin. Současně je vymezeno, že člověk je v mnohém výjimečný dokonalostí vyšších nervových funkcí, mimořádnou schopností verbální komunikace a dovedností pracovat, což může - přes řadu negativních jevů - vytvářet předpoklady pro udržitelný rozvoj na Zemi.
- Učitel: Kateřina Dolečková
- Učitel: Martin Kuneš