Předmět poskytuje studentům orientaci v dluhové problematice a systému ochrany spotřebitele v ČR a v právních předpisech, které ho upravují. Opírá se o poznatky právní vědy a prohlubuje dovednosti studentů aplikovat právní normy na konkrétní případy. Osnova: 1. Úvod do problematiky. Způsobilost k právním úkonům. 2. Právní úprava spotřebitelských smluv a dluhů v ČR a EU 3. Typologie spotřebitelů, dluhů, dlužníků a věřitelů 4. Úvod do spotřebitelského poradenství (organizace poskytující poradenství, cíle poradenství, specifika poradenství) 5. Úvod do dluhového poradenství (organizace poskytující poradenství, cíle poradenství, specifika poradenství) 6. Zadlužování a předlužování obyvatel a možnosti prevence 7. Finanční plánování a jeho role v dluhovém poradenství 8. Fáze dluhového poradenství 9. Oddlužení Forma zápočtu: písemná Požadavky k zápočtu: zpracování návrhu k soudu na oddlužení modelového klienta, rozsah 3-5 stran A4, forma zpětné vazby: ústní, hodnocení se zaměří dovednost studujících postihnout mechanismy působení materiální a nemateriální pomoci poskytované v rámci systému sociálního zabezpečení na sociální situaci klienta a na rozvoj jeho kompetencí. Forma zkoušky: písemný znalostní test skládající se z popisu sociální situace klienta a ze 7 otázek směřujících na praktickou aplikaci znalostí práv spotřebitele a věřitele, popř. oddlužení. Požadavky ke zkoušce: min. 70% úspěšnost v testu (známka 3), 80% úspěšnost v testu (známka 2), 90% úspěšnost v testu (známka 1) Povinná literatura: GASTIGER, S., STARK, M.: Schuldnerberatug - eine ganzheitliche Aufgabe fűr methodische Sozialarbeit. Freiburg im Breisgau : Lambwertus, 2011 ISBN 978-3-7841-2072-0 KRUŠINSKÁ, K. Dluhové poradenství - na hranici mezi právem a sociální prací. IN Janebová R. Spolupráce v sociální práci. Hradec Králové: Gaudeamus 2013, s. 222-227 KRUŠINSKÁ, K., SKUHROVÁ, P. Dlužník a jeho oddlužení. In Ondřej, Jan a kolektiv. Spotřebitelské smlouvy a ochrana spotřebitele: Ekonomické, právní a sociální aspekty. Praha: C.H. Beck, 2013. ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2007. VYSEKALOVÁ, J. a kol. Chování zákazníka. Praha: Grada Publishing, 2011. Právní předpisy: Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v posledním znění Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v posledním znění Zákon č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru, v posledním znění Zákon č. 182/2006 Sb., insolvenční zákon, v posledním znění Zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, v posledním znění