Cílem předmětu je obeznámit posluchače se základními prvky a motivacemi chování živočichů.
Podává přehled nejnovějších názorů a poznatků o příčinách a charakteru výskytu organismů i struktuře bioty na Zemi.
Podává přehled nejnovějších názorů a poznatků o příčinách a charakteru výskytu organismů i struktuře bioty na Zemi.

Základním cílem je seznámit posluchače se suchozemskými a vodními biomy horských alpínských a polárních oblastí Země, jejich vznikem, současným rozšířením, významem a dopadem jejich změn z hlediska celosvětového, evropského, domácího (republikového). Důraz je kladen na globální ekologii a ekologii organismů (včetně člověka) v prostředí alpínských a polárních oblastí, kterých se významně dotýkají globální změny klimatu.Zdůrazněny jsou historický a současný podíl českých vědců na jejich poznávání a výzkumu a možnosti aktivního zapojení studentů do výzkumu. Terénní cvičení navazují blokově na ukončení přednáškového cyklu v daném semestru. Zajistí získání praktických dovedností a poznatků v prostředí arkto-alpínské tundry Vysokých Sudet.

Základním cílem je seznámit posluchače se suchozemskými a vodními biomy horských alpínských a polárních oblastí Země, jejich vznikem, současným rozšířením, významem a dopadem jejich změn z hlediska celosvětového, evropského, domácího (republikového). Důraz je kladen na globální ekologii a ekologii organismů (včetně člověka) v prostředí alpínských a polárních oblastí, kterých se významně dotýkají globální změny klimatu.Zdůrazněny jsou historický a současný podíl českých vědců na jejich poznávání a výzkumu a možnosti aktivního zapojení studentů do výzkumu. Terénní cvičení navazují blokově na ukončení přednáškového cyklu v daném semestru. Zajistí získání praktických dovedností a poznatků v prostředí arkto-alpínské tundry Vysokých Sudet.

Předmět shrnuje základní poznatky o stélkatých organismech fototrofních (řasy a sinice) a houbových (pravé houby a houbám podobné organismy). Zahrnuje organismy z prokaryotní říře Bacteria a eukaryotních říší Excavata, Amoebozoa, SAR (Stramenopila, Alveolata, Rhizaria), Archaeplastida a Opisthokontam které popisuje z aspektů fylogenetických, molekulárně systematických, anatomicko-morfologických, ekologických, hospodářských i ochranářských. Důraz je kladen na ekologický význam sinic, řas, hub a lišejníků v přírodě a pro člověka. Tato disciplína je syntetizujícím a integrujícím pohledem na stélkaté autotrofní i heterotrofní organizmy a přispívá k chápání jejich evoluce na Zemi. Zdůrazněn je i mnohostranný význam stélkatých organizmů pro lidstvo a to jak z hlediska jejich užitkovosti, tak i z hlediska fytopatologie. Navazující laboratorní cvičení jsou zaměřena na mikroskopická a makroskopická pozorování sinic, řas, hub a lišejníků. Pozornost je věnována nejen charakteristikám anatomickým a morfologickým, molekulárně systematickým, ale také ekologickým, fytopatologickým, ochranářským a didaktickým.

Cílem předmětu je seznámit studenty s parazitizmem jako životní strategií řady organismů a jejich významem, přiblížit způsoby parazitace těchto organismů se zaměřením na ty významné pro člověka. Dalším cílem je i přiblížení jiných parazitických organismů včetně rostlin a podrobnější studium parazitoidů, kleptoparazitů a sociálních parazitů jako dalších zajímavých organismů.
Předmět podává přehled současných znalostí biologie člověka. Zobrazuje historickou anatomie a fyziologii, moderní anatomii a fyziologii se zaměřením na jednotlivé specializace. V návaznosti na výuku předmětu genetika a fyziologie živočichů a člověka je zaměřen nejen na anatomii a fyziologii lidského těla, ale i na základní problematiku dědičných poruch. Praktická cvičení rozvíjejí teoretickou část výuky.
Cílem předmětu je seznámit studenty s parazitizmem jako životní strategií řady organismů a jejich významem, přiblížit způsoby parazitace těchto organismů se zaměřením na ty významné pro člověka. Dalším cílem je i přiblížení jiných parazitických organismů včetně rostlin a podrobnější studium parazitoidů, kleptoparazitů a sociálních parazitů jako dalších zajímavých organismů.
Předmět podává přehled současných znalostí biologie člověka. Zobrazuje historickou anatomie a fyziologii, moderní anatomii a fyziologii se zaměřením na jednotlivé specializace. V návaznosti na výuku předmětu genetika a fyziologie živočichů a člověka je zaměřen nejen na anatomii a fyziologii lidského těla, ale i na základní problematiku dědičných poruch. Praktická cvičení rozvíjejí teoretickou část výuky.
Cílem předmětu je seznámit studenty s parazitizmem jako životní strategií řady organismů a jejich významem, přiblížit způsoby parazitace těchto organismů se zaměřením na ty významné pro člověka. Dalším cílem je i přiblížení jiných parazitických organismů včetně rostlin a podrobnější studium parazitoidů, kleptoparazitů a sociálních parazitů jako dalších zajímavých organismů.
Předmět podává přehled současných znalostí biologie člověka. Zobrazuje historickou anatomie a fyziologii, moderní anatomii a fyziologii se zaměřením na jednotlivé specializace. V návaznosti na výuku předmětu genetika a fyziologie živočichů a člověka je zaměřen nejen na anatomii a fyziologii lidského těla, ale i na základní problematiku dědičných poruch. Praktická cvičení rozvíjejí teoretickou část výuky.
Předmět podává přehled současných znalostí biologie člověka. Zobrazuje historickou anatomie a fyziologii, moderní anatomii a fyziologii se zaměřením na jednotlivé specializace. V návaznosti na výuku předmětu genetika a fyziologie živočichů a člověka je zaměřen nejen na anatomii a fyziologii lidského těla, ale i na základní problematiku dědičných poruch.