Předmět v přednáškové části seznamuje studenty s některými z hlavních společenskovědních teorií, které inspirovaly kulturně antropologické analýzy. Během semestrálního kurzu studenti analyzují a rozvíjejí široké spektrum základních teoretických tezí zaměřených na teorie, hypotézy, způsoby vedení výzkumů a kladení teoretických otázek. Seminární část předmětu se soustředí na aplikaci antropologických koncepcí pro interpretaci archeologických pramenů. Cílem kurzu je základní porozumění antropologii a jejího významu pro archeologii; naučit studenty schopnosti vyjadřovat jasně a srozumitelně základní antropologické myšlenky; naučit je schopnosti analyzovat problémy a sledovat správná dovození a vlivy takových problémů; naučit je schopnosti zhodnotit antropologickou teorii a její význam pro archeologickou interpretaci; naučit schopnosti kritického přístupu k zjištěním, teoriím i hypotézám. Osnova předmětu: 1. Antropologie jako věda? Myšlenka kultury, význam antropologie pro archeologii 2. Evolucionizmus 19. stol. - příbuzenské systémy jako příklad 3. Evolucionizmus 19. stol. - náboženství jako příklad 4. Společnost a kulturní vzory 5. Kultura jako funkce. Jak obejít kauzální vysvětlení I 6. Kultura jako struktura. Jak obejít kauzální vysvětlení II 7. Zhuštěný popis 8. Materializmus 9. Postmoderní útok na samotný základ vědy 10. Ontologický obrat 11. Evoluce a antropologie 13. Shrnutí
Kurz si klade za cíl pojmenovat a promyslet stěžejní socio-kulturní koncepce na příkladu jednotlivých dimenzí lidské společnosti a dát tak studentům základní obsahový a metodický rámec ke kritickému zhodnocení projekce vlastního kulturního vzorce při vytváření představy o minulosti na základě archeologických pramenů. Důraz bude kladen především na antropologické myšlení 2. poloviny 20. století: strukturální antropologii, její východiska a vyústění, neoevolucionismus, marxismem ovlivněnou antropologii, ekologickou antropologii a sociobiologii a v neposlední řadě interpretativní přístupy symbolické a kognitivní antropologie. Zváženy budou možnosti využití antropologických koncepcí pro poznání života prehistorického člověka a v obecnější rovině vůbec možnost porozumění odlišnému socio- kulturního systému