Předmět v přednáškové části seznamuje studenty s některými z hlavních společenskovědních teorií, které inspirovaly kulturně antropologické analýzy. Během semestrálního kurzu studenti analyzují a rozvíjejí široké spektrum základních teoretických tezí zaměřených na teorie, hypotézy, způsoby vedení výzkumů a kladení teoretických otázek. Seminární část předmětu se soustředí na aplikaci antropologických koncepcí pro interpretaci archeologických pramenů. Cílem kurzu je základní porozumění antropologii a jejího významu pro archeologii; naučit studenty schopnosti vyjadřovat jasně a srozumitelně základní antropologické myšlenky; naučit je schopnosti analyzovat problémy a sledovat správná dovození a vlivy takových problémů; naučit je schopnosti zhodnotit antropologickou teorii a její význam pro archeologickou interpretaci; naučit schopnosti kritického přístupu k zjištěním, teoriím i hypotézám.
Osnova předmětu:
1. Antropologie jako věda? Myšlenka kultury, význam antropologie pro archeologii
2. Evolucionizmus 19. stol. - příbuzenské systémy jako příklad
3. Evolucionizmus 19. stol. - náboženství jako příklad
4. Společnost a kulturní vzory
5. Kultura jako funkce. Jak obejít kauzální vysvětlení I
6. Kultura jako struktura. Jak obejít kauzální vysvětlení II
7. Zhuštěný popis
8. Materializmus
9. Postmoderní útok na samotný základ vědy
10. Ontologický obrat
11. Evoluce a antropologie
13. Shrnutí
- Učitel: Martin Paleček
- Učitel: Richard Thér
Kurz si klade za cíl pojmenovat a promyslet stěžejní socio-kulturní koncepce na příkladu jednotlivých dimenzí lidské
společnosti a dát tak studentům základní obsahový a metodický rámec ke kritickému zhodnocení projekce vlastního
kulturního vzorce při vytváření představy o minulosti na základě archeologických pramenů. Důraz bude kladen
především na antropologické myšlení 2. poloviny 20. století: strukturální antropologii, její východiska a vyústění,
neoevolucionismus, marxismem ovlivněnou antropologii, ekologickou antropologii a sociobiologii a v neposlední řadě
interpretativní přístupy symbolické a kognitivní antropologie. Zváženy budou možnosti využití antropologických
koncepcí pro poznání života prehistorického člověka a v obecnější rovině vůbec možnost porozumění odlišnému socio-
kulturního systému
- Učitel: Richard Thér