Přednáška: 1. Úvod do studia výtvarné výchovy. 2. Historie "kreslení" a počátky výtvarné výchovy jako školního vzdělávacího předmětu v českých zemích. 3. Metody školního kreslení v 19. století v českých zemích. 4. Pokusy o reformu estetické a výtvarné výchovy v Evropě a USA v 19. a počátkem 20. století. 5. Psychologizující /humanistické pojetí Vv vs. racionální pojetí. 6. Výtvarná výchova v ČSR v období 1945 - 1989. 7. VV a její vývoj od počátku 90. let do současnosti, kurikulární dokumenty pro výtvarné vzdělávání. 8. Výtvarná pedagogika ve světě, DBAE, VCEA, komplexní kurikulum 9. Koncept tvořivosti ve výtvarné výchově 10. Struktura přípravy na hodinu Vv 11. Obsah a učivo ve výtvarné výchově, osobnost učitele a různá pojetí vyučování Vv 12. Problematika výtvarných prostředků 13. Hodnocení a zpětná vazba ve výtvarné výchově. Seminář: 1. Struktura předmětu Teorie VV; organizace seminářů a formulace podmínek úspěšného absolvování předmětu. 2. Informační zdroje pro VV, estetickou výchovu a výtvarnou kulturu; studijní literatura. 3. Aktuální stav VV na ZŠ, specifika předmětu, osnovy VV a RVP na ZŠ. 4. Profesní kompetence učitele VV, role žáka a studenta ve VV. 5. Výtvarné projekty ve VV, Výtvarné a tématické řady. 6. Práce s myšlenkovou mapou. 7. Divergentní a knverhentní myšlení. 8. Techniky podpory tvořivosti (metody "Creative problem solving") a jejich uplatnění při přípravě hodiny Vv. 9. Typologie lekcí ve VV, struktura vyučovací lekce ve VV. 10. Struktura písemné přípravy na vyučovací lekci VV. 11. Didaktické zásady a formalismy ve VV. 12. Prezentace vlastních projektů. 13. Příklady dobré a špatné praxe, kritické myšlení a evaluace.
Problematika VV- výtvarných činností v mateřské škole , různá pojetí a přístupy ve vazbě na RVP.
Románská kultura, vývoj románského umění v českých zemích. Gotická architektura ve Francii a v českých zemích. České deskové malířství. Renesanční umění.
Osvojení a poznání vývoje českého výtvarného umění od doby barokní až po současnost.
Cílem předmětu je osvojení základních problémových okruhů kultury a výtvarného umění renesance, baroka a výtvarného umění 18. století (rokoka a klasicismu).
Cílem výuky předmětu Dějiny umění 5 je seznámí se s základními okruhy kultury, výtvarného umění baroka, výtvarného umění 18. století (rokoka a klasicismu) a uměleckých osobností daného období.
Cílem je osvojení základních problémových okruhů kultury a výtvarného umění renesance, baroka a výtvarného umění 18. století (rokoka a klasicismu).
Estetický zážitek, estetického vnímání, vizuální gramotnost. Vnímání, interpretace a reinterpretace výtvarného umění. Metody a formy práce s uměleckým dílem ve škole. Soudobá vizualita principy vizuální komunikace. Problematika vkusu a kýče.