Student by si měl osvojit znalost základních východisek filozofie člověka. Měl by též být schopen chápat stanovisko, že člověk se ve své celistvosti zjevuje jako "ontologické tajemství", které nelze zcela postihnout žádným (do sebe uzavřeným) myšlenkovým systémem a které nelze vyčerpávajícím způsobem definovat; lze mu však (zejména na základě transfenomenologické reflexe vztahů já-ty-my) bezpodmínečně přitakat a respektovat jej jako svébytnou "osobu", která je ustavena zvláštním vztahem k nepodmíněnému bytí, je otevřena svobodnému sdílení a své sebevlastnictví uskutečňuje skrze sebe-překročení, bytostnou receptivitu, sebedarování a vzájemnost s ostatními osobami.
- Teacher: Jan Hojda
- Teacher: Petr Macek
Prazdna anotace
- Teacher: Jan Hojda
Student by si měl osvojit znalost základních východisek filozofie člověka. Měl by též být schopen chápat stanovisko, že člověk se ve své celistvosti zjevuje jako "ontologické tajemství", které nelze zcela postihnout žádným (do sebe uzavřeným) myšlenkovým systémem a které nelze vyčerpávajícím způsobem definovat; lze mu však (zejména na základě transfenomenologické reflexe vztahů já-ty-my) bezpodmínečně přitakat a respektovat jej jako svébytnou "osobu", která je ustavena zvláštním vztahem k nepodmíněnému bytí, je otevřena svobodnému sdílení a své sebevlastnictví uskutečňuje skrze sebe-překročení, bytostnou receptivitu, sebedarování a vzájemnost s ostatními osobami.
- Teacher: Jan Hojda
- Teacher: Petr Macek
Dogmatická teologie zkoumá vnitřní souvislost a návaznost různých výpovědí víry, které vycházejí ze zjevení Boha jako Otce Ježíše Krista a ze zjevení Krista jako jeho Syna. Je uspořádaným a metodickým výkladem skutečnosti sebesdílení Trojjediného Boha člověku. Ve své druhé části se předmět věnuje teologické nauce o původu, podstatě, uspořádání a úkolech církve (ekleziologie) a nauce o zjevení Ducha Otce a Syna (pneumatologie).
- Teacher: Jan Hojda
Prazdna anotace
- Teacher: Jan Hojda
- Teacher: Petr Macek
Prazdna anotace
- Teacher: Petr František Burda
- Teacher: Jan Hojda
- Teacher: Petr Macek
Předmět reflektuje, jaká východiska transkulturality nabízí moderní umělecké vyprávění ztvárněné filmovou i literární formou. Zvažuje potenciál uměleckého díla vyjadřovat nejen kulturně podmíněné rysy lidské existence, ale i způsob bytí společný všem lidem. Zohledňuje narativitu jako jeden ze základních projevů kultury a táže se po souvislostech mezi významem fikčních vyprávění a tím, co znamená být člověkem. Zvláště zvažuje předpoklad, že vnitřní svět uměleckého vyprávění (coby specifický projev lidské činnosti) nabývá potenciál vyjevovat vlastní způsob lidského bytí.
V daném ohledu předkládá k úvaze, zda umělecké vyprávění symbolicky neodkazuje k tomu, že člověk je bytostí, která pro sebe vyžaduje ukotvení své osobní důstojnosti v nepodmíněném obdarování, přijetí a začlenění do ryzí vzájemnosti. Pokud by se totiž mohl člověk prostřednictvím sémantiky uměleckého díla setkávat s ontologickou strukturou společnou všem lidem, pak by interpretace uměleckého vyprávění mohla tvořit významné východisko transkulturní komunikace. Interpretace uměleckých vyprávění z různých kulturních prostředí by se tak mohla stát jednou z cest, které umožňují člověku překročit hranice své kulturní podmíněnosti, porozumět lidem ostatních kultur a prostřednictvím jejich kultury prohlubovat poznání sebe sama.
V průběhu výuky je kladen důraz na seznámení s některými koncepcemi vztahu umění a lidského bytí (prostřednictvím výkladu a rozboru vybraných textů), na možnosti využití interpretace uměleckých vyprávění při zpracování studentských projektů a na interpretaci vybraných děl (různých kulturních okruhů).
Předmět volně navazuje na semináře Proměny života ve světovém filmu a Úděl člověka ve filmu a literatuře 20. století z bakalářského studia.
Hlavní témata - osnova:
- narativita jako jeden ze základních projevů kultury
- různé možnosti odkazování uměleckých vyprávění
- fikční vyprávění a otázka po člověku
- fikční světy, kulturní determinace a trasnskulturní dialog
- Teacher: Jan Hojda
Cílem předmětu je předložit nástin filozofické antropologie jakožto části filozofie, která hledá rozumovou cestou odpověď na otázku po člověku ("co, příp. kdo je člověk jakožto člověk" - tážeme se po člověku v jeho celistvosti, po jeho bytí, po základních strukturách jeho "ontologického já"). V této intenci zohledňuje také východiska křesťanského myšlení a poukazuje na způsoby, kterými se rozumové tázání po člověku otevírá světlu Božího zjevení.
- Teacher: Jan Hojda
Předmět zprostředkovává základní porozumění teologii jakožto součásti univerzitního vzdělávání. Podává nástin toho, v čem spočívá podstata teologie, jaký je její hlavní zájem a jaké jsou její úkoly. Upozorňuje též na dějinný rozměr teologie. Seznamuje se základními předpoklady teologického poznání, s jednotlivými prameny, ke kterým se obrací sluch víry a s principy teologické práce o oblasti intelektu víry.
Cílem předmětu je zprostředkovat základní epistemologická a metodologická východiska teologie.
- Teacher: Jan Hojda
Dogmatická teologie zkoumá vnitřní souvislost a návaznost různých výpovědí víry, které vycházejí ze zjevení Boha jako Otce Ježíše Krista a ze zjevení Krista jako jeho Syna. Je uspořádaným a metodickým výkladem skutečnosti sebesdílení Trojjediného Boha člověku.
Ve své páté části se předmět věnuje teologické nauce o původu a určení člověka Bohem (teologická antropologie) a nauce o milosti. Cílem předmětu je:
a) student by měl být schopen postihnout základy teologické antropologie a nastínit, jak se tajemství lidské existence vyjasňuje ve světle trinitární lásky zjevené v Ježíši Kristu
b) student by měl být schopen postihnout základy nauky o milosti, tj. systematicky reflektovat víru ve svobodný příklon Boha k člověku a v povolání lidské osoby k životnímu společenství v Duchu svatém
- Teacher: Jan Hojda
Prazdna anotace
- Teacher: Jan Hojda
Prazdna anotace
- Teacher: Jan Hojda
Prazdna anotace
- Teacher: Jan Hojda
- Teacher: Petr Macek