Dogmatická teologie zkoumá vnitřní souvislost a návaznost různých výpovědí víry, které vycházejí ze zjevení Boha jako Otce Ježíše Krista a ze zjevení Krista jako jeho Syna. Je uspořádaným a metodickým výkladem skutečnosti sebesdílení Trojjediného Boha člověku. Ve své druhé části se předmět věnuje teologické nauce o původu, podstatě, uspořádání a úkolech církve (ekleziologie) a nauce o zjevení Ducha Otce a Syna (pneumatologie).
- Učitel: Jan Hojda
Cílem předmětu je předložit nástin filozofické antropologie jakožto části filozofie, která hledá rozumovou cestou odpověď na otázku po člověku ("co, příp. kdo je člověk jakožto člověk" - tážeme se po člověku v jeho celistvosti, po jeho bytí, po základních strukturách jeho "ontologického já"). V této intenci zohledňuje také východiska křesťanského myšlení a poukazuje na způsoby, kterými se rozumové tázání po člověku otevírá světlu Božího zjevení.
- Učitel: Jan Hojda
Prazdna anotace
- Učitel: Jan Hojda
Prazdna anotace
- Učitel: Jan Hojda
Student by si měl osvojit znalost základních východisek filozofie člověka. Měl by též být schopen chápat stanovisko, že člověk se ve své celistvosti zjevuje jako "ontologické tajemství", které nelze zcela postihnout žádným (do sebe uzavřeným) myšlenkovým systémem a které nelze vyčerpávajícím způsobem definovat; lze mu však (zejména na základě transfenomenologické reflexe vztahů já-ty-my) bezpodmínečně přitakat a respektovat jej jako svébytnou "osobu", která je ustavena zvláštním vztahem k nepodmíněnému bytí, je otevřena svobodnému sdílení a své sebevlastnictví uskutečňuje skrze sebe-překročení, bytostnou receptivitu, sebedarování a vzájemnost s ostatními osobami.
- Učitel: Jan Hojda
Student by si měl osvojit znalost základních východisek filozofie člověka. Měl by též být schopen chápat stanovisko, že člověk se ve své celistvosti zjevuje jako "ontologické tajemství", které nelze zcela postihnout žádným (do sebe uzavřeným) myšlenkovým systémem a které nelze vyčerpávajícím způsobem definovat; lze mu však (zejména na základě transfenomenologické reflexe vztahů já-ty-my) bezpodmínečně přitakat a respektovat jej jako svébytnou "osobu", která je ustavena zvláštním vztahem k nepodmíněnému bytí, je otevřena svobodnému sdílení a své sebevlastnictví uskutečňuje skrze sebe-překročení, bytostnou receptivitu, sebedarování a vzájemnost s ostatními osobami.
- Učitel: Jan Hojda
- Učitel: Petr Macek
Cílem předmětu je souhrnně prezentovat základní obsahy systematické teologie, poskytnout jejich přehled a poukázat na jejich organickou i hierarchickou provázanost.
- Učitel: Jan Hojda
Cílem předmětu je souhrnně prezentovat základní obsahy systematické teologie, poskytnout jejich přehled a poukázat na jejich organickou i hierarchickou provázanost.
- Učitel: Jan Hojda
Prazdna anotace
- Učitel: Jan Hojda
Dogmatická teologie zkoumá vnitřní souvislost a návaznost různých výpovědí víry, které vycházejí ze zjevení Boha jako Otce Ježíše Krista a ze zjevení Krista jako jeho Syna. Je uspořádaným a metodickým výkladem skutečnosti sebesdílení Trojjediného Boha člověku.
Ve své páté části se předmět věnuje teologické nauce o původu a určení člověka Bohem (teologická antropologie) a nauce o milosti. Cílem předmětu je:
a) student by měl být schopen postihnout základy teologické antropologie a nastínit, jak se tajemství lidské existence vyjasňuje ve světle trinitární lásky zjevené v Ježíši Kristu
b) student by měl být schopen postihnout základy nauky o milosti, tj. systematicky reflektovat víru ve svobodný příklon Boha k člověku a v povolání lidské osoby k životnímu společenství v Duchu svatém
- Učitel: Jan Hojda
Předmět zprostředkovává základní porozumění teologii jakožto součásti univerzitního vzdělávání. Podává nástin toho, v čem spočívá podstata teologie, jaký je její hlavní zájem a jaké jsou její úkoly. Upozorňuje též na dějinný rozměr teologie. Seznamuje se základními předpoklady teologického poznání, s jednotlivými prameny, ke kterým se obrací sluch víry a s principy teologické práce o oblasti intelektu víry.
Cílem předmětu je zprostředkovat základní epistemologická a metodologická východiska teologie.
- Učitel: Jan Hojda
Prazdna anotace
- Učitel: Jan Hojda
Předmět je seminářem, který volně koresponduje s povinným kurzem "Antropologie rodiny a příbuzenských vztahů". Seznamuje s uměleckou reprezentací prožívání rodinných a příbuzenských vztahů v průběhu lidského života.
Náplň předmětu tvoří interpretace vybraných děl české i světové kinematografie. Interpretační úsilí semináře se přitom nezaměřuje pouze na sémantiku jednotlivých děl, ale i na jejich antropologický smysl. Zejména se věnuje jejich odkazování vzhledem k mezním událostem lidského života a všímá si toho, že jednotlivé životní etapy zobrazené ve filmu odkazují k některým podstatným rysům lidské existence.
- Učitel: Jan Hojda
- Učitel: Jakub Voves
Předmět představuje v historické perspektivě základní sídelní formy. V rozmanitostech a obměnách jednotlivých sídelních forem se zároveň snaží objevit vnitřní racionalitu lidského zpřístupňování si světa pomocí architektury. Zvláštní zřetel přitom klade na dějiny evropských sídelních forem a podrobněji seznamuje s tím, kdy a jak se v Evropě rozvíjela městská společnost a kultura, jakou roli hrál venkov a jak se utvářela evropská krajina.
- Učitel: Luděk Jirka
- Učitel: Jana Karlová
- Učitel: Petr Macek
Předmět poskytuje seznámení se se základními předpoklady osobnostního a spirituálního rozvoje, kterým je pěstování ctnosti kritického myšlení v transkulturní perspektivě. Dále představí spirituální a osobnostní rozvoj v kontextu širšího náhledu na člověka v jeho horizontálně-vertikální rovině. Důraz bude kladen na vlastní sebepoznání, sebereflexi a práci s emocemi doprovázejícími tuto profesi. Seznámí též s důležitými aspekty smyslu povolání v rozličných oblastech pomáhajících profesí, které jsou vázány na osobnostně-spirituální růst. Nevyhne se problematice syndromu vyhoření, zneužití kulturní moci, vztahu k nemoci, stáří a smrti atp.
- Učitel: Petr František Burda